We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.OkCookiemelding sluiten
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Logo DDAI
  • Kennisbank
  • Aanbieders
  • Waarmerk
  • Aanmelden
  • Nieuws
  • Contact
  • Ga naar zoeken
Home » Drempelvrij » Bewustwording eerste stap naar toegankelijke commerciële websites

Bewustwording eerste stap naar toegankelijke commerciële websites

Stichting drempelvrij.nl
Aantal keer bekeken292 5 oktober 2018 2 minuten lezen

Dit artikel is onderdeel van het archief van Drempelvrij.nl. De inhoud van dit artikel is mogelijk verouderd.

In het kader van de Week van de Toegankelijkheid – 1 t/m 6 oktober – heeft het College voor de Rechten van de Mens door Accessibility een onderzoek laten uitvoeren naar de toegankelijkheid van de websites van webwinkels, reisorganisaties en energiebedrijven. Daaruit blijkt, dat op dit moment geen enkele website aan alle richtlijnen van digitale toegankelijkheid voldoet.

Sinds het onderzoek van 2016 zijn de websites niet structureel verbeterd. Een van de oorzaken is, dat de bedrijven nog geen aandacht hebben voor het onderwerp. Het heeft geen prioriteit of ze weten er te weinig van. Bewustwording van het belang van een toegankelijke website is dus cruciaal: de klant kan gemakkelijker digi-shoppen, de digi-shop eigenaar bereikt meer klanten.

Het College roept de overheid op om ook, in het kader van de het implementatieplan voor het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap, afspraken te maken met bedrijven over de online toegankelijkheid van hun goederen en diensten.

drempelvrij.nl ondersteunt van harte deze oproep van het College.
Door bewustwording en regelgeving zou in 2020 een totaal ander beeld kunnen ontstaan.

Meer informatie: https://www.mensenrechten.nl/nl/nieuws/commerciele-websites-nog-steeds-onvoldoende-toegankelijk-voor-mensen-met-beperking-0
Lees het onderzoek ‘Uw winkelmandje is leeg’

Goede voorbeelden

drempelvrij.nl ziet ook positieve ontwikkelingen om de bewustwording voor de digitale toegankelijkheid van de webwinkels te verbeteren en digitaal toegankelijke websites op te leveren.

  • Sinds 2005 heeft de website van Thuiswinkel.org het waarmerklogo en zet de Thuiswinkel.org zich in om de digitale toegankelijk te bevorderen. Wijnand Jongen directeur schrijft hierover in zijn blog https://www.thuiswinkel.org/nieuws/3839/de-daling-van-digitale-drempels?utm_campaign=nc&utm_content=derden&utm_medium=email&utm_source=nbtw_40&utm_term=
  • Het programma van MKB-Nederland en VNO-NCW MKB Toegankelijk, waarin het ministerie van VWS, de VNG en de Alliantie VN-verdrag samenwerken. MKB Toegankelijk wil brancheorganisaties en ondernemers stimuleren om werk te maken van toegankelijkheid. Zie https://www.mkbtoegankelijk.nl/over-mkb-toegankelijk/
    Afbeelding van het beeldwoordmerk MKB toegankelijk

Bewustwordingsinitiatief

Een goed initiatief in dit kader is het actieplan dat door de belangenvereniging voor Nederlandse webwinkels, Thuiswinkel.org, is opgesteld om de bewustwording en kennis over digitale toegankelijkheid in de branche te vergroten. Zie https://www.shoppingtomorrow.nl/

Footer

Actueel

  • Nieuws
  • Agenda
  • Opleiding & training
  • DDAI - Dutch Digital Accessibility Index op LinkedIn
  • DDAI - Dutch Digital Accessibility Index op Facebook
  • DDAI - Dutch Digital Accessibility Index op Twitter

DDAI

  • Startpunt toegankelijkheid
  • Aanbieders
  • Over DDAI

Mijn DDAI

  • Aanmelden
  • Aanmeldprocedure en kosten
  • Mijn account

Kennisbank

De kennisbank van DDAI is jouw wegwijzer op het gebied van digitale toegankelijkheid.

Ga naar de kennisbank

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • Sitemap
  • Over deze website
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Logo Waarmerk drempelvrij.nl 2 sterren Ga naar het certificaat van toegankelijkheid

Website door Cardan en PEP