Dit artikel is onderdeel van het archief van Drempelvrij.nl. De inhoud van dit artikel is mogelijk verouderd.
Van 6 t/m 11 oktober vindt de 15e Week van de Toegankelijkheid plaats. Onder het motto ‘Welkom bij onze club!’ staat de toegankelijkheid van verenigingen centraal. Doel is om te laten zien hoe verenigingen toegankelijk kunnen zijn voor iedereen, ook voor ouderen en mensen met een functiebeperking. Het gaat om fysieke toegankelijkheid en het geven van begrijpelijke informatie.
Aandacht voor digitale toegankelijkheid
Aan de vooravond van deze week vraagt Stichting drempelvrij.nl aandacht voor een aspect dat daarbij hoort: de digitale toegankelijkheid. Net als bij de overheid en het bedrijfsleven is ook bij verenigingen de website vaak de eerste plaats waar mensen terecht komen als ze op zoek zijn naar informatie. Belangrijk dus dat die informatie toegankelijk is voor iedereen!
10 jaar aantoonbaar toegankelijk
Al sinds 2004 zet Stichting drempelvrij.nl zich in voor digitale toegankelijkheid voor iedereen, in het bijzonder voor ouderen en personen met een functiebeperking. Dit doet de Stichting
- door mensen bewust te maken van het belang van digitale toegankelijkheid,
- door het vaststellen en beheren van richtlijnen waaraan een toegankelijke website moet voldoen
- door een transparante, objectieve en onafhankelijke inspectieregeling.
Inmiddels voeren bijna 250 websites het Waarmerk drempelvrij.nl. Zij zijn daarmee aantoonbaar toegankelijk. Dat is belangrijk voor de gebruiker. Als een gewaarmerkt onderdeel van de website toch niet toegankelijk blijkt te zijn, kan de gebruiker dit melden via een klachtenregeling.
In de afgelopen 10 jaar is de digitale dienstverlening enorm toegenomen. Van informatievoorziening naar interactie en transactie. Mobiel bankieren, tickets reserveren en aankoop van producten zijn onderdeel van het dagelijks leven.
De Stichting drempelvrij.nl heeft steeds ingespeeld op nieuwe (technische) ontwikkelingen. Zo is een evaluatiemethodiek voor de tweede versie van de WCAG/Webrichtlijnen geïntroduceerd en zijn richtlijnen voor de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van digitaal educatief lesmateriaal opgesteld.
Aantoonbaar toegankelijk
Het laten inspecteren en toekennen van het logo drempelvrij.nl blijft ook de komende jaren een belangrijke activiteit van de Stichting. In 2015 loopt de Waarmerkregeling 1 af en is Waarmerkregeling 2 de norm voor toegankelijke en gebruiksvriendelijke dienstverlening.
De inspectie wordt uitgevoerd door organisaties die aan de eisen van drempelvrij.nl voldoen. Naast de beide gerenommeerde inspectie-instellingen Accessibility en Centric, is op 3 oktober een overeenkomst gesloten met een nieuwe inspectie-instelling: Flincl inspections. Flincl inspections is een onderdeel van Fith B.V. in Den Bosch. Fith B.V. houdt zich bezig met de begeleiding en ondersteuning van mensen bij het vinden van een plaats op de arbeidsmarkt. Het bedrijf zet zich met name in voor mensen met een arbeidsbeperking en biedt hen zo mogelijk een passende arbeidsplek, onder andere bij Flincl inspections.
Vernieuwde website
Op 6 oktober wordt de nieuwe website van de Stichting gelanceerd. Naast een update van de informatie is ook het register Waarmerkdragers vernieuwd. In het vernieuwde register is in één oogopslag zichtbaar of websites geheel of gedeeltelijk voldoen aan de Waarmerkregeling 2.
Uitfasering versie 1
Na een overgangsperiode van anderhalf jaar is het vanaf 1 januari 2015 niet meer mogelijk om een website te laten inspecteren op versie 1. Deelnemende website-eigenaren die problemen bij de overstap van versie 1 naar versie 2 voorzien, kunnen contact opnemen met hun inspectie-instelling.
Preferred partners
Nieuw in het beleid van de Stichting drempelvrij.nl is om bedrijven en organisaties die aantoonbaar bijdragen aan de doelstelling van de Stichting een licentie te verlenen als preferred partner. De voorwaarden die aan een preferred partner worden gesteld, staan in de nieuwste versie van het Handboek van de Stichting.
Op 3 oktober is een overeenkomst gesloten met de eerste preferred partner: Mo & Mo uit Akersloot. Mo & Mo verleent diensten aan overheden, bedrijven en instellingen op het gebied van internet- en websitetoegankelijkheid. Als preferred partner gaat Mo & Mo daarbij gebruik maken van het woord- en beeldmerk van de Stichting drempelvrij.nl. Opdrachtgevers hebben daarmee zekerheid dat hun digitale toegankelijkheid voldoet aan de eisen van de waarmerkregeling.
Foto: Van links naar rechts: David Jessurun en Elly van der Klei van Mo & Mo, Fini de Paauw, voorzitter Stichting drempelvrij.nl, Eddy Dekkers en Richard Roth van Flincl inspections en Marijke van Grafhorst, ambtelijk secretaris Stichting drempelvrij.nl