Dit artikel is onderdeel van het archief van Drempelvrij.nl. De inhoud van dit artikel is mogelijk verouderd.
Beste PostNL, Deze week is via Twitter een bericht aan u gestuurd door Frieda van der Sar @Patient2punt0 waarin zij schrijft: ‘de grijze letters op uw website (zie onderste helft) leveren écht onvoldoende contrast. Er zijn normen voor toegankelijkheid.’
Voor drempelvrij.nl – de stichting die zich inzet vanuit het gebruikersperspectief voor onbelemmerde toegang van het internet voor alle gebruikers – een reden om eens via openbare digitale checkers te kijken of er wel of niet sprake is van onvoldoende contrast. En wat bleek in de contrast checker? De contrast ratio is 3,97:1. De norm waaraan dit dient te voldoen is 4,5:1. In gewone taal betekent dit dat Frieda van der Sar echt gelijk heeft en PostNL dit eenvoudig kan aanpassen.
Nieuwsgierig of de rest van de website van PostNL wel aan de eisen van de toegankelijkheid zou voldoen, is de website door de AChecker en PowerMapper gehaald. Op grond hiervan kan gezegd worden dat een aantal onderdelen van de website toegankelijk is maar er ook veel onderdelen ontoegankelijk zijn. Let wel: er is geen handmatige check uitgevoerd, dus de toegankelijkheid is voor 80% nog niet gecheckt!
drempelvrij.nl biedt PostNL aan om de uitkomsten van de online check te delen met PostNL. En uit te leggen wat de voordelen van een toegankelijke website zijn, zowel voor de klanten als voor PostNL zelf. drempelvrij.nl ziet graag een uitnodiging van PostNL tegemoet, om samen met PostNL een stap te zetten in het aantoonbaar toegankelijk maken van PostNL’s digitale dienstverlening voor iedereen.
Immers: de wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte verplicht bedrijven om hun goederen en diensten zo toegankelijk mogelijk aan te bieden.
Met een hartelijke groet,
drempelvrij.nl
[email protected]