Emoji’s: wie gebruikt ze niet? Onze communicatie wordt steeds informeler en emoji’s passen daar goed bij. Door emoji’s te gebruiken zorg je ervoor dat je bericht aansprekender en menselijker wordt. Je maakt je boodschap daarmee net iets krachtiger.
De vraag die hierbij opkomt is de volgende: hoe kunnen we emoji’s op de juiste manier gebruiken en daarbij rekening houden met digitale toegankelijkheid? In dit bericht zetten we een aantal punten voor je op een rijtje.
1. Gebruik emoji’s niet om woorden te vervangen
Het maakt niet uit hoe duidelijk emoji’s zijn: ze mogen woorden nooit vervangen. Als je gebruik maakt van een emoji in plaats van een woord, kan dat jouw boodschap volledig veranderen. Emoji’s bevatten namelijk standaard alternatieve teksten (ook wel alt-teksten genoemd). Een schermlezer leest de alt-teksten van emoji’s voor, maar de kans bestaat dat deze teksten niet overeenkomen met wat je eigenlijk wilt vertellen.
2. Zet geen emoji’s in het midden van een zin
Als je een emoji middenin een zin plaatst, zorgt dit voor veel verwarring voor schermlezer gebruikers. Het tekstalternatief van een emoji wordt namelijk voorgelezen als onderdeel van de boodschap en middenin de zin uitgesproken. Neem als stelregel om tekst altijd op de eerste plaats te zetten en plaats emoji’s liever achteraan de zin.
3. Gebruik geen herhaalde of te veel emoji’s
Gebruik alleen emoji’s wanneer dit toegevoegde waarde heeft. Houd in je achterhoofd dat emoji’s alt-teksten bevatten die voorgelezen worden door schermlezers. Wanneer je drie keer achter elkaar dezelfde emoji gebruikt, wordt die alternatieve tekst dus ook drie keer achter elkaar voorgelezen. Terwijl je met emoji’s je bericht wilt versterken, wordt het op dat moment voor gebruikers van schermlezers juist hinderlijk. Sta er dus even bij stil en zet emoji’s op een tactische manier in.
4. Kies voor duidelijke emoji’s die algemeen bekend zijn
Niet alle emoji’s zijn even éénduidig. Vermijd dubbelzinnige emoji’s die door mensen verschillend geïnterpreteerd kunnen worden. Een interpretatie is namelijk afhankelijk van verschillende factoren, zoals leeftijd, cultuur, religie en nationaliteit.
5. Kan je de emoji’s goed zien?
De regel van voldoende contrast geldt ook voor het gebruik van emoji’s. Ze brengen immers informatie over. Zorg er dus voor dat deze op zowel een donkere als lichte achtergrond nog goed zichtbaar zijn. Een extra tip: de originele gele emoji geeft het beste contrast tegen donkere en lichte achtergronden.
6. Vermijd ‘getypte’ emoticons
Het fijne van emoji’s is dat zij standaard een alternatieve tekst bevatten die door schermlezers als tekst voorgelezen kan worden. Een getypte emoticon bevat symbolen en leestekens en wordt door een schermlezer dus ook zo voorgelezen. Dus typ jij een smiley als volgt “:-)”, dan leest een schermlezer dit waarschijnlijk voor als: “Dubbelepunt, min, haakje sluiten”. Waarschijnlijk niet de boodschap die jij voor ogen hebt!
Conclusie
Emoji’s kunnen berichten aansprekender maken en op die manier van toegevoegde waarde zijn. Maar sta bij het gebruiken van emoji’s ook stil bij blinde en slechtziende bezoekers. Realiseer je dat gebruikers van schermlezers afhankelijk zijn van de teksten en alt-teksten in je bericht en houd bovenstaande tips in het achterhoofd.