Digitalisering zorgt ervoor dat alles dag en nacht door kan blijven gaan. Maar sommige gebruikers hebben wat meer moeite om bij te blijven met deze snelle veranderingen. En als we het hebben over digitale toegankelijkheid; hoe houd je dan het beste rekening met de grote groep ouderen online?
Uit onderzoek van het CBS blijkt dat steeds meer ouderen gebruik maken van sociale media. Deze groei is met name te zien in de leeftijden 65 tot 75. In 2019 heeft 76 procent van deze groep aangegeven actief te zijn op social media. Vijf jaar eerder was dit nog 40 procent. Voorkomende klachten in deze leeftijdscategorie zijn vermindering van het gezichtsvermogen, verslechterde handvaardigheid, problemen met het geheugen en de informatieverwerking. Niet om te generaliseren, want veel ouderen redden zich prima online, maar bepaalde klachten komen nu eenmaal vaker voor bij mensen op oudere leeftijd. We geven enkele tips waar je als webbouwer of designer rekening mee kunt houden.
Gezichtsvermogen
Bij het ouder worden kan het gezichtsvermogen langzaam afnemen en lezen lastiger worden. Het kan voor mensen ook moeilijker worden om bepaalde kleuren te onderscheiden. Kies daarom voor een groter lettertype (minimaal 16px) en gebruik voldoende kleurcontrast op je website of app.
Gehoor
Ouderen krijgen ook vaker te maken met gehoorverlies. Daardoor kan het steeds moeilijker worden om een video te bekijken of om videogesprekken te volgen. Het toevoegen van ondertiteling biedt dan uitkomst. Dit maakt het voor mensen makkelijker om een video te kunnen volgen. Geef klanten daarnaast de mogelijkheid om jouw klantenservice op verschillende manieren te bereiken. Niet alleen telefonisch maar bijvoorbeeld ook via chat of mail. Misschien is zelfs videobellen met live ondertiteling een optie om te onderzoeken.
Handcoördinatie
Daarnaast ervaren sommige ouderen moeite met het controleren van hun handbewegingen. Dit maakt het moeilijk om op de juiste plekken te klikken. Je kunt deze gebruikers helpen door knoppen groot genoeg te maken en extra ruimte tussen knoppen te creëren. Zo maak je als het ware extra ‘klikbuffer’, waardoor iemand niet zo snel naast een button of link klikt.
Duidelijkheid
Het internet is niet voor iedereen even duidelijk. Informatie is soms moeilijk te vinden of verwarrend. Zorg voor een heldere lay-out met voldoende witruimte en zonder te veel afleiding. Gebruik daarnaast duidelijke labels voor knoppen, links, invoervelden en andere navigatie elementen. Op die manier maak je bijvoorbeeld ook webformulieren gemakkelijker om in te vullen.
Geheugen
Voor mensen met geheugenproblemen is het handig als bepaalde informatie automatisch onthouden wordt. Dit kan bijvoorbeeld door het autocomplete-attribuut toe te passen bij invoervelden met persoonlijke gegevens. De browser vult dan automatisch de juiste gegevens aan bij het invullen van een webformulier. Andere alternatieven voor een wachtwoord zijn er natuurlijk ook. Denk bijvoorbeeld aan Touch ID. Deze techniek maakt gebruik van vingerafdrukherkenning om je telefoon te ontgrendelen. Zelf wachtwoorden onthouden is dan niet meer nodig.
Bron: Frank Watching.