Over het project EDDA
In het project EDDA (Expertisecentrum voor Didactische en Digitale Aanpassingen) heeft een team van experts technische en didactische oplossingen ontwikkeld voor toegankelijke vormen van leermiddelen.
Het leer- of opdrachtdoel is daarbij steeds centraal gesteld, zodat de aanpassing zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke versie blijft. Een deel van de ontoegankelijkheid is opgelost door aan te sluiten bij richtlijnen voor digitale toegankelijkheid en door technieken van de computer slim te benutten.
In het project EDDA heeft de Stichting drempelvrij.nl met onder andere het Ministerie van OC&W, de stichting Accessibility, leerkrachten in het reguliere onderwijs en veel educatieve uitgeverijen samengewerkt met de alliantiepartners Viziris, VIVIS-onderwijs en Dedicon, die het project georganiseerd hebben.
Het project EDDA is in december 2013 afgerond. Informatie over het project is te vinden op www.dedicon.nl/kennisplatform-braille; uitwerkingen op braille.dedicon.nl/didactiek.
Over de richtlijnen
Binnen het project Edda zijn richtlijnen opgesteld voor Toegankelijkheid en Gebruiksvriendelijkheid van Digitaal Educatief Lesmateriaal: de DEduLes-richtlijnen.
Over de DEduLes-richtlijnen
Er zijn DEduLes-richtlijnen opgesteld voor:
- technische aanpassing van schriftelijke leermiddelen (aanpassing van de huidige richtlijnen van Dedicon);
- de technische aanpassing van digitale leermiddelen (voortbordurend op de richtlijnen van het Waarmerk drempelvrij);
- de didactische aanpassing van schriftelijke leermiddelen;
- de didactische aanpassing van digitale leermiddelen.
Achtergrondinformatie
De diversiteit aan digitale leermiddelen is groot. Er zijn in ieder geval richtlijnen ontwikkeld voor het ontsluiten van:
- webcontent. Hiervoor is aangesloten aan bij het Waarmerk drempelvrij (afgeleid van de internationaal onderschreven standaard W3C Accessibility Guidelines), de kennis bij Stichting drempelvrij.nl / Stichting Accessibility en de praktijkervaring opgedaan bij Viziris.
- elektronische leeromgevingen. Hiervoor is aangesloten bij de W3C Authoring Tools Accessibility Guidelines. Daarnaast zijn praktijkervaringen verzameld.
- educatieve software en software voor digitale schoolborden. Hiervoor is aangesloten bij de richtlijnen van de Amerikaanse wetgeving (section 508) en Software in Zicht.
- educatieve hardware. Hiervoor zijn praktijkervaring opgebouwd en verzameld over de manier waarop diverse hulpmiddelen, zoals laptops, tablets, rekenmachines, digitale schoolborden, etc. optimaal gebruikt kunnen worden door leerlingen met een visuele beperking.
De DEduLes-richtlijnen hebben een drieledig doel:
- ze zijn leidraad voor de productie van aangepaste leermiddelen binnen het project EDDA (en Dedicon).
- ze dienen als instructie-instrument en leidraad voor leerkrachten, AOB-ers, ouders en leerlingen die aangepaste leermiddelen toepassen;
- ze dienen als leidraad voor alle producenten van leermiddelen (leerkrachten en uitgevers).
De DEduLes-richtlijnen van het Project EDDA richten zich op de aanpassingen die nodig en mogelijk zijn binnen het reguliere onderwijs. Daarin is het van belang dat de leerling het leermiddel klassikaal kan gebruiken en dat het leermiddel leerlingen in staat stelt zowel zelfstandig te kunnen werken als te kunnen samenwerken. Samenwerking is een vakoverschrijdende doelstelling in het onderwijs die van cruciaal belang is voor vervolgopleidingen en werk. Dat betekent dat het leermiddel zo dicht mogelijk moet blijven bij het origineel en bij het gebruik door een medeleerling zonder visuele beperking. Alleen als een onderdeel onmogelijk één op één omgezet kan worden, moet er een vervanging – een volwaardig modulair alternatief uit de database – worden ingevoegd.
De DEduLes-richtlijnen zijn dynamisch. Ze zullen doorlopend moeten worden getoetst en waar nodig bijgesteld. Daarbij spelen niet alleen de directe gebruikers, maar ook de ouders, docenten en AOB’ers een belangrijke rol.
EDDA DL 1.4 – Richtlijnen voor de Toegankelijkheid en de Gebruiksvriendelijkheid van Digitaal Educatief Lesmateriaal
In overleg met leerlingen, experts en uitgevers is bij de DEduLes-richtlijnen een volgorde aangegeven. Deze volgorde is gebaseerd op de impact en kosten van het gebruik van de richtlijnen en de frequentie waarmee ze voorkomen.
Document Details
Organisaties
- Stichting Accessibility(www.accessibility.nl)
- Stichting Waarmerk drempelvrij.nl (www.drempelvrij.nl)
Auteurs
- Eric Velleman (E: [email protected], T: 0302398270)
- Marijke van Grafhorst (E: [email protected], T: 0610713730)
Datum: 20131212
Versie: 1.0
Status: definitief
Project: EDDA
Onderdeel: 1.4 Definitieve Set Educatieve Richtlijnen – DEduLes-richtlijnen
Project EDDA is gerealiseerd vanuit een nauwe samenwerking tussen Viziris, VIVIS-onderwijs en Dedicon en mede mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van Dedicon en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
De informatie van Project EDDA is op verzoek beschikbaar.