We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.OkCookiemelding sluiten
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Logo DDAI
  • Kennisbank
  • Aanbieders
  • Waarmerk
  • Aanmelden
  • Nieuws
  • Contact
  • Ga naar zoeken
Home » Kennisbank » Design & UX » Zoekmachine optimalisatie (SEO) » Word je met een toegankelijke website beter gevonden in Google?

Word je met een toegankelijke website beter gevonden in Google?

Aantal keer bekeken795 24 mei 2021 3 minuten lezen

Door een website of app toegankelijk te maken, kun je als organisatie meer mensen bereiken. Je zorgt er namelijk voor dat iedereen gebruik kan maken van jouw website, ook mensen met een functiebeperking. Zoekmachine optimalisatie (SEO) – een term voor het verhogen van websiteverkeer vanuit een zoekmachine – heeft een aantal interessante overlappingen met digitale toegankelijkheid. Sommige toegankelijkheidsmaatregelen kunnen ervoor zorgen dat je een betere ‘ranking’ krijgt in een zoekmachine. Het gevolg daarvan is dat zoekers jouw website eerder zullen vinden; binnen hun zoekopdracht in Google of met andere zoekmachines.

De overlap tussen SEO en digitale toegankelijkheid

SEO en digitale toegankelijkheid hangen met elkaar samen. Beide benaderingen zijn er namelijk op gericht om de content van een website op een makkelijke manier aan te bieden. Dat geldt zowel voor menselijke gebruikers als voor de zoekrobots die deze content bij zoekmachines aanleveren. Door de inhoud van jouw website goed in te richten kunnen zowel mensen als bots jouw website beter vinden en beter door jouw website navigeren. En zo kun je dus meer mensen bereiken!

Hoe digitale toegankelijkheid jouw SEO-score kan beïnvloeden

Er is inmiddels aardig wat onderzoek gedaan naar de invloed van een toegankelijke website op de vindbaarheid binnen zoekmachines. Ook veel SEO-experts erkennen dat een toegankelijke website positief bijdraagt aan de SEO-score. Experts Montti, van de U.S. Search Awards, en Ruth Everett, technisch SEO-analist bij het SEO-platform DeepCrawl, vallen onder die groep experts.

Om het wat concreter te maken geven we drie voorbeelden van situaties waarin SEO en toegankelijkheid mooi samenvallen.

1. Duidelijke paginatitels

Duidelijke paginatitels, koppen en eenvoudige, gebruiksvriendelijke menu’s helpen zowel mensen als bots bij het begrijpen van het doel en de structuur van de website. Het is belangrijk dat je gebruik maakt van duidelijke, eenvoudige taal in de titels. Op die manier begrijpt iedere gebruiker de inhoud van die titel en wordt jouw website goed geïndexeerd.

Google heeft SEO-richtlijnen voor titels opgesteld. In deze richtlijnen bevelen zij onder andere het volgende aan: “Paginatitels moeten beschrijvend en beknopt zijn. Vermijd vage omschrijvingen zoals ‘Home’ voor jouw homepage, of ‘Profiel’ voor het profiel van een specifieke persoon. Vermijd ook onnodig lange titels, die waarschijnlijk worden afgekapt wanneer ze in de zoekresultaten worden weergegeven.”

2. Alternatieve teksten

Om afbeeldingen of animaties voor iedereen leesbaar te maken is het noodzakelijk om gebruik te maken van “alt tekst” of “alt attributen”. Het gebruik van een korte, treffende uitleg van beeldmateriaal helpt gebruikers met schermlezers. Daarnaast zorg je er dankzij alt teksten voor dat zoekmachines jouw afbeeldingen kunnen lezen. Laat je de alt tekst leeg, dan kan een zoekrobot de afbeelding niet lezen en wordt de afbeelding genegeerd. Dat is zonde, zeker als er waardevolle informatie in de afbeelding staat!

3. Duidelijke, beschrijvende links

Links spelen ook een belangrijke rol voor zowel digitale toegankelijkheid als de ranking binnen zoekmachines. Zorg voor een duidelijke linktekst die het doel van de link aangeeft zonder dat er extra context nodig is.

Tip: Als je benieuwd bent naar de kwaliteit van jouw linktekst kun je gebruik maken van Google Lighthouse. Deze tool zit ingebouwd in Google Chrome (Developers Tools) en controleert websites op bruikbaarheid en prestaties, inclusief toegankelijkheid. Adam Smartschan, hoofd strategische marketing en branding bij Altitude Marketing zegt hierover het volgende: “Als Google Lighthouse de melding “Links Do Not Have Descriptive Text” aangeeft, heeft Google een probleem gevonden met betrekking tot de gebruikerservaring. En aangezien Google om gebruikerservaring draait, kan dat invloed hebben op jouw SEO-ranking.”

Aan de slag met SEO en digitale toegankelijkheid

Naast Google Lighthouse zijn er verschillende tools beschikbaar die jou kunnen helpen met het verkrijgen van inzicht met betrekking tot digitale toegankelijkheid op jouw website. Die tools vormen een mooie basis, maar het is aan te raden om specialistische hulp in te schakelen op dit gebied. In ons aanbiedersregister vind je organisaties die aantoonbare kennis hebben op het gebied van digitale toegankelijkheid. Zij helpen je graag met het toegankelijk maken van jouw website.

Bekijk de bron voor dit bericht op Accessibility.com

Nieuwtje?

Heb jij nieuws om te delen? Laat het ons weten en neem contact op.

Footer

Actueel

  • Nieuws
  • Agenda
  • Opleiding & training
  • DDAI - Dutch Digital Accessibility Index op LinkedIn
  • DDAI - Dutch Digital Accessibility Index op Facebook
  • DDAI - Dutch Digital Accessibility Index op Twitter

DDAI

  • Startpunt toegankelijkheid
  • Aanbieders
  • Over DDAI

Mijn DDAI

  • Aanmelden
  • Aanmeldprocedure en kosten
  • Mijn account

Kennisbank

De kennisbank van DDAI is jouw wegwijzer op het gebied van digitale toegankelijkheid.

Ga naar de kennisbank

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • Sitemap
  • Over deze website
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Logo Waarmerk drempelvrij.nl 2 sterren Ga naar het certificaat van toegankelijkheid

Website door Cardan en PEP