Digitaal toegankelijke websites, documenten en apps bieden een aantal mooie voordelen. Voor mensen mét en zonder beperking. Sommige zijn duidelijk, maar andere hebben misschien wat meer toelichting nodig.
We nemen je hier graag in mee en starten gelijk met het belangrijkste voordeel.
Niemand wordt buitengesloten
Het internet wordt vaak beschouwd als een laagdrempelig medium en zo is het natuurlijk ook bedoeld. Zoals Tim Berners-Lee, directeur W3C en grondlegger van het internet stelt: “The power of the Web is in its universality. Access by everyone regardless of disability is an essential aspect.” Even vrij vertaald; de kracht van het internet zit in de universaliteit. Het is van groot belang dat iedereen, ongeacht eventuele beperkingen, er toegang tot kan krijgen.
Veel mensen staan er niet bij stil dat voor mensen met een beperking die leuke online webshop helemaal niet zo gebruiksvriendelijk is. Of dat het contactformulier dat jij net verstuurd hebt, voor iemand anders helemaal niet bruikbaar is. Wanneer organisaties digitaal toegankelijke diensten aanbieden, kan iedereen er gebruik van maken. Daarmee is digitale toegankelijkheid dus onlosmakend verbonden met het creëren van een inclusieve samenleving. Een onderwerp dat op dit moment erg actueel is.
Groter bereik
Dit is eigenlijk een logisch gevolg. Omdat een toegankelijke website, document of app door iedereen te gebruiken is, sluit je niemand uit. Ook gebruikers met een functiebeperking kunnen je website gebruiken, dus je bereik is stukken groter. Wist je dat 20 tot 25% van de Nederlandse bevolking een functiebeperking heeft? Als zij goed hun weg kunnen vinden op jouw app of website kan dit bijdragen aan een grotere omzet.
Betere vindbaarheid
Toegankelijkheid en zoekmachine-optimalisatie (SEO) hebben veel raakvlakken met elkaar. Google wordt ook wel je grootste blinde websitebezoeker genoemd en dat is niet voor niets. De zoekrobot van Google en andere zoekmachines indexeren de code van je website en proberen daar de relevante informatie uit te halen. Hoe beter (en toegankelijker) dit is gedaan, hoe meer kans je hebt om hoger te scoren in de zoekresultaten. Zie ook ons kennisbericht over SEO.
Kostenbesparing
Wanneer je een bestaande website, document of app toegankelijk maakt, staan daar wel kosten tegenover. Op de lange termijn zal het echter leiden tot een kostenbesparing. Enerzijds doordat een toegankelijke website, document of app makkelijker te upgraden is. Bijvoorbeeld omdat vorm (CSS) en structuur (HTML) zoveel mogelijk van elkaar gescheiden zijn. Anderzijds kun je besparen op de andere communicatiekanalen die je aanbiedt. Wanneer mensen online zelfstandig hun zaken kunnen afhandelen, hoeven ze bijvoorbeeld geen beroep meer te doen op de helpdesk.
Techniek-onafhankelijk
Dit voordeel is misschien iets minder direct waarneembaar, maar wel erg belangrijk. Een toegankelijke website werkt in alle browsers en op alle apparaten. Ditzelfde geldt voor documenten en apps, voor zover dat van toepassing is. Je bent daardoor minder afhankelijk van de technologische ontwikkelingen, die tegenwoordig erg snel gaan. Je diensten of producten worden daarmee dus toekomstbestendiger en gebruiksvriendelijker.
Wil je ook aan de slag met digitale toegankelijkheid maar weet je niet waar je moet beginnen? Op onze website staan aanbieders die jou op weg kunnen helpen.