We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.OkCookiemelding sluiten
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Logo DDAI
  • Kennisbank
  • Aanbieders
  • Waarmerk
  • Aanmelden
  • Nieuws
  • Contact
  • Ga naar zoeken
Home » Kennisbank » Onderzoek & wetgeving » Overig » Wet- en regelgeving

Wet- en regelgeving

Sander Nijsingh-Lankhorst van Cardan Technobility
Aantal keer bekeken761 19 maart 2020 2 minuten lezen

Er is verschillende wet- en regelgeving rondom digitale toegankelijkheid, zowel in Nederland als in Europa en in andere werelddelen. In dit artikel geven we kort weer waar je in Nederland rekening mee moet houden.

Ook de wetgeving staat niet stil, maar momenteel zijn het vooral twee Nederlandse wetten en regelingen die van toepassing zijn: het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid en de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte.

Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid verplicht overheden en semi-overheden om hun websites, mobiele apps, intranetten en extranetten toegankelijk te maken. Dit betekent dat zij voor deze kanalen de volgende twee verplichtingen hebben:

  1. Ze moeten voldoen aan hoofdstuk 9 van EN 301 549, oftewel WCAG 2.1, niveau A en AA.
  2. Ze moeten een toegankelijkheidsverklaring publiceren.

In dit besluit zijn verschillende tijdspaden genoemd. Zo moeten per 23 september 2020 alle websites van (semi-)overheden aan de bovenstaande verplichtingen voldoen. Voor mobiele apps geldt dat per 23 juni 2021.

Daarnaast gelden diverse specifieke situaties en uitzonderingen, bijvoorbeeld voor documenten, kaartmateriaal en multimedia.

Wet gelijke behandeling

De Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte is niet beperkt tot overheden, maar gelden voor alle organisaties die (digitale) diensten en producten leveren. Zij moeten dit zo toegankelijk mogelijk doen.

Als consumenten zich niet gelijk behandeld voelen, kunnen zij de organisatie vragen om gepaste maatregelen te nemen. Als dat niet tot verbetering leidt, kunnen zij zich met hun klacht melden bij het College voor de Rechten van de Mens.

Meer over beleid

  • Op digitoegankelijk.nl vind je meer informatie en uitleg over de wetgeving.
  • Op forumstandaardisatie vind je meer informatie over de standaarden EN 301 549 en WCAG 2.1

Over de auteur

  • Volg Sander Nijsingh-Lankhorst op LinkedIn
Sander Nijsingh-Lankhorst van Cardan Technobility

Sander heeft, voordat hij bij Cardan Technobility kwam, bij diverse organisaties gewerkt als webmaster, webredacteur en consultant. Hierdoor heeft hij heel veel kennis en ervaring opgedaan met het toegankelijk maken van websites en documenten. Hij staat te popelen om dit met jou te delen.

Nieuwtje?

Heb jij nieuws om te delen? Laat het ons weten en neem contact op.

Footer

Actueel

  • Nieuws
  • Agenda
  • Opleiding & training
  • DDAI - Dutch Digital Accessibility Index op LinkedIn
  • DDAI - Dutch Digital Accessibility Index op Facebook
  • DDAI - Dutch Digital Accessibility Index op Twitter

DDAI

  • Startpunt toegankelijkheid
  • Aanbieders
  • Over DDAI

Mijn DDAI

  • Aanmelden
  • Aanmeldprocedure en kosten
  • Mijn account

Kennisbank

De kennisbank van DDAI is jouw wegwijzer op het gebied van digitale toegankelijkheid.

Ga naar de kennisbank

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • Sitemap
  • Over deze website
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Logo Waarmerk drempelvrij.nl 2 sterren Ga naar het certificaat van toegankelijkheid

Website door Cardan en PEP