Op 28 juni 2025 is het zover: dan wordt de European Accessibility Act, EAA, van kracht. Dat betekent dat niet alleen de overheid, maar ook bedrijven zich aan de richtlijnen voor toegankelijkheid moeten gaan houden.
Juni 2025 lijkt misschien ver weg, maar het is goed om er nu vast rekening mee te houden. In juni 2025 moeten alle digitale diensten en producten aan de EAA voldoen. Dus als je als bedrijf een nieuwe website of app laat ontwikkelen, kun je die het best nu vast volgens de toegankelijkheidsrichtlijnen te laten bouwen. Een website of app gaat gemiddeld 3 à 4 jaar mee en het kost veel meer tijd (en geld!) om deze achteraf aan de richtlijnen aan te passen.
Het heeft meer voordelen:
- Je laat als bedrijf zien dat je maatschappelijk bewust bezig bent.
- Al je klanten weten je nu al te vinden, ook degenen die door een functiebeperking op een andere manier gebruik maken van je dienst.
- Je kunt ook buiten Europa de markt op – in bijvoorbeeld de Verenigde Staten en Australië zijn de sanctiemaatregelen op ontoegankelijke websites/apps strikt.
European Accessibility Act en de Europese Toegankelijkheidsrichtijn
Hoe zit het nu precies met de nieuwe richtlijn en wat is het verschil met de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn? Een algemene vergelijking tussen de twee richtlijnen staat hieronder.
Web Accessibility Directive – Europese Toegankelijkheidsrichtlijn | European Accessibility Act – Europese Toegankelijkheidswet | |
---|---|---|
Toepassingsgebied | Overheidsinstanties Publiekrechtelijke instellingen (plus enkele extra sectoren in verschillende lidstaten die verder gaan dan de minimumvereisten) | Fabrikanten Gemachtigden Importeurs Distributeurs van specifieke producten en diensten |
Niet van toepassing op | Openbare omroepen NGO’s | Micro-ondernemingen, d.w.z. bedrijven met minder dan 10 werknemers en een omzet/balans van minder dan 2 miljoen euro |
Wat zou toegankelijk moeten zijn | Websites Intranetten Extranetten Documenten Mobiele apps | Computerapparatuur en besturingssystemen Zelfbediendingsterminals Digitale tv en streamingdiensten Elektronische boeken (e-books en e-readers) Noodhulpdiensten Vervoer (digitale diensten) Elektronische handel (e-commerce) Bankdiensten voor consumenten |
Minimale eisen | EN 301 549 v 3.2.1 Annex A | Bijgewerkte vereisten van: EN 301 549 EN 17161 EN 17210 Plus drie nieuwe standaarden die vereisten definiëren voor: niet-digitale informatie klantenondersteuning/servicecentrum noodnummer (112) |
Vanaf wanneer | Nu | 28 juni 2025 Sommige onderdelen kunnen later van toepassing zijn |
Toezicht uitgevoerd | Ja | Ja |
Toegankelijkheidsverklaring vereist | Ja | Ja |
Feedbackmechanisme vereist | Ja | Ja |
Klachtenmechanisme ingesteld | Ja | Ja |
Alternatieve formaten verstrekt | Ja | Ja |
Onevenredige last clausule | Ja | Ja |
Mogelijke sancties | In theorie, ja | Ja. En producten kunnen van de markt gehaald worden. |
Wil je goed voorbereid zijn op 2025 en ben je op zoek naar een dienstverlener die een digitaal toegankelijke dienst kan ontwikkelen, iemand die hierin kan adviseren of waar je je medewerkers kunt laten opleiden? Ga naar ddai.nl/aanbieders.