Het eerste tekstbureau in Nederland dat door de accreditatie van DDAI is gekomen, is Tekstbureau Door Lotje Getikt. We spreken met eigenaresse en tekstprofessional Charlotte Backx over het belang van digitale toegankelijkheid.
“Digitale toegankelijkheid moet het uitgangspunt zijn, altijd.”
Charlotte Backx
Door Lotje Getikt bestaat sinds 2011 en heeft een online focus. Er werken 6 communicatiespecialisten en sinds 2017 houdt het bedrijf zich ook bezig met teksten voor laaggeletterden.
Een interview
In 2017 verlegden jullie de focus naar B1-teksten. Hoe kwam dat?
“Duidelijke teksten vonden wij altijd al belangrijk. Toen een opdrachtgever ons vroeg naar teksten op B1-niveau kwam daar een verdere verdieping in. We specialiseerden ons in teksten voor laaggeletterden. Dat gaat verder dan duidelijke taal. Als tekstschrijver moet je wat ons betreft met zoveel meer rekening houden.
We kijken naar mobielvriendelijkheid en slim gebruik van alinea’s, kaders en doorklikmogelijkheden. Door onze focus op online teksten zitten dat soort elementen er echt bij ons ingebakken. Wij leveren nooit een blog op zonder button en webpagina’s ontvang je met headers in de juiste html-code. Zo hoef je de tekst alleen nog maar te kopiëren. Dit zijn elementen die ook bij B1-teksten van belang zijn. Van een omschakeling was dus niet echt sprake, deze werkwijze vormt al sinds de start van het bedrijf de basis.”
Wat is het belang van digitale toegankelijkheid volgens jou?
“Het is essentieel dat iedereen de mogelijkheid heeft om informatie op een juiste manier te krijgen en te begrijpen. Er mag geen verwarring ontstaan over de boodschap. Dat geldt niet alleen voor laaggeletterden, maar voor de gehele Nederlandse bevolking.”
Wat bedoel je daar precies mee?
“Laatst ontving ik een boekje met daarin een verwijzing naar een online pagina. Daar zou ik meer informatie vinden. De URL was 122 tekens lang. Je durft heel wat van je lezer te vragen als je verwacht dat zij dit letter voor letter in de browser typen.
En wat denk je van een mail als: ‘De voor u geldende tijdsloten, zoals in de vorige mail gecommuniceerd, zijn weer van kracht’. Ik zal vast niet de enige zijn die niet meer precies weet wat er toen was gecommuniceerd. Dit bericht betekent voor mij dus geen verheldering, maar extra werk. Ik ben degene die op zoek moet naar die mail.
Het wordt soms onmogelijk, of in ieder geval extreem lastig gemaakt om informatie te vergaren. Ik zie digitale toegankelijkheid daarom veel breder dan duidelijke teksten. Het complete communicatiepad moet in veel gevallen op de schop.”
Wanneer is een tekst digitaal toegankelijk?
“Ten eerste is het heel belangrijk dat het fundament klopt. Informatie staat niet op zichzelf. Daar horen online en offline pagina’s en verwijzingen bij. Deze moeten met elkaar in verbinding staan.
Ook houden wij altijd in ons achterhoofd dat de tekst perfect moet aansluiten bij de doelgroep. De woordkeuze moet passen bij het kennisniveau en de leefwereld. Woorden die voor jou heel normaal zijn, kunnen op een ander totaal onduidelijk overkomen. Niet alleen voor laaggeletterden, maar in alle communicatie.
Zo spreekt een webbouwer van ‘scrummen’ of ‘agile werken’. Een jargon waar zijn opdrachtgever echt niets aan heeft. Wees liever concreet. Bijvoorbeeld: ‘verander je tijdens het bouwproces van gedachten? Met onze werkwijze passen we wijzigingen snel aan’.
Daarnaast is het belangrijk dat de tekst op B1-niveau is geschreven. Dat betekent duidelijke zinnen, korte alinea’s en overzichtelijke opsommingen. En vergeet ook rustmomenten in de tekst niet. Tussenkopjes, quotes en kaders helpen.”
Waarom hebben jullie je aangemeld op DDAI?
“Digitale toegankelijkheid moet altijd het uitgangspunt zijn, geen bijkomstigheid. DDAI deelt dit gedachtegoed. Om die reden wilden wij onze krachten met hen bundelen.”
Heb je nog tips die je mee wilt geven aan anderen met betrekking tot digitale toegankelijkheid?
“Wees je steeds bewust van wat je zegt. Nog zo’n onschuldig voorbeeld waar ik me echt aan stoor zijn bedrijven die typen: ‘zoals je ongetwijfeld hebt meegekregen’. Wat nou als ik jouw bedrijf niet vanaf dag één volg, dan heb ik dat toch niet meegekregen?
Verdiep je in het kennisniveau van jouw lezer of luisteraar en iedereen communiceert beter.”
Meer weten over Tekstbureau Door Lotje Getikt? Ga naar de aanbiederspagina.