Maak kennis met de DDAI Podcast. In deze podcast nodigen we gastsprekers uit om hun ervaringen met betrekking tot digitale toegankelijkheid te delen. In de eerste aflevering spreken we met Joost Eijkens, initiatiefnemer van DDAI. Hij vertelt onder andere over het belang van digitale toegankelijkheid en vanuit welke missie DDAI is opgericht.
Transcript van de podcast met Joost Eijkens
00:00:08
Julia Meijering: Nou, welkom. We gaan vandaag een podcast opnemen met Joost Eijkens. We gaan het hebben over digitale toegankelijkheid. Joost is de grondlegger/initiatiefnemer van DDAI. Nou, ik ga hem het hemd van zijn lijf vragen wat betreft digitale toegankelijkheid, wat u belangrijk vindt, wanneer u daarmee in aanraking bent gekomen, maar daar komen jullie vanzelf achter. Nou, Joost. Ten eerste, bedankt voor uw tijd. Zou u uzelf misschien even voor de mensen?
00:00:49
Joost Eijkens: Ja, mijn naam is Joost Eijkens, ik ben slechts 58 jaar nog heel jong van geest. Ik ben ruim 25 jaar zelfstandig ondernemer. Ik ben directeur DGA van de Cardan groep. De Cardan groep is actief op het gebied van arbeidsmobiliteit in een hele brede zin des woords. We zitten in executive recruitment. We zitten in de werving en selectie. We zitten in de detachering interimmanagement. Loopbaanbegeleiding, loopbaaninterventies, outplacement. We zijn initiatiefnemer van een groot studentencomplex in Tilburg, dat heet: Talent Square, waar 700 internationale studenten wonen. Die wonen hier, omdat ze in deze regio ook hun werk willen vinden. Nou, ik ben daar mede-initiatiefnemer van samen met de Tilburg University en de gemeente Tilburg. En daarnaast ben ik al ruim acht jaar betrokken bij digitale toegankelijkheid. Ik ben jaren verantwoordelijk geweest voor alle in-, door- en uitstroom trajecten binnen overheden, Rijksoverheid, provinciale overheden en gemeentelijke overhen bij Start Uitzendbureau. Dat heb ik tot tot 19, nee, tot begin 2000 heb ik dat gedaan. Toen ben ik voor mezelf uiteindelijk begonnen. Ik heb een opleiding gedaan, Business Strategy Course in Groningen en vervolgens heb ik mijn studie afgemaakt in Tilburg, op de Tilburg University, op TIAS. Ik ben afgestudeerd manager, eh, management en organisatie.
00:03:02
Julia Meijering: Oké, en in Tilburg blijven hangen?
00:03:04
Joost Eijkens: Nou, ik ben geboren en getogen in Tilburg.
00:03:08
Julia Meijering: Oké.
00:03:09
Joost Eijkens: Ik ben wel een oer-Tilburger.
00:03:12
Julia Meijering: Tilburger in hart en nieren, hè.
00:03:13
Joost Eijkens: Hart en nieren. En mijn hart verpand aan deze regio. Ik ben ook voorzitter van CityMarketing en vandaar dat ik heel nauw betrokken ben bij alles wat er in Tilburg gebeurt.
00:03:24
Julia Meijering: Ja, dat is superleuk. En dan ben ik ook wel benieuwd naar wat was het moment dat u in aanraking kwam met digitale toegankelijkheid?
00:03:36
Joost Eijkens: Nou, dat heeft heeft ook wel iets te maken met de oorsprong waarin ik, wat ik hiervoor vertelde, dat ik in de in de arbeidsmobiliteit heel actief ben. Wij hebben heel vaak van doen gehad met met bepaalde groepen mensen die werkzoekend waren, die we heel moeilijk aan het werk krijgen. Nou, dat is uiteindelijk is dat, dat was een mooi piepje tussendoor.
00:04:02
Julia Meijering: Ja, dat was even andere apparatuur, haha.
00:04:05
Joost Eijkens: Wij hebben uiteindelijk met een grote groep mensen die aan de zijlijn stonden in de arbeidsmarkt, en dat waren met name mensen met een bepaalde vorm van autisme. Daar zijn wij op een gegeven moment op zoek gegaan in de markt om te gaan beoordelen, te bekijken van wat is een geschikte job voor mensen die met enige vorm van autisme te maken hebben. En toen zijn we heel snel in de automatisering terechtgekomen. En toen zijn wij uiteindelijk door de stichting Drempelvrij, dat is een toezichthouder op het gebied van digitale toegankelijkheid, zijn wij een pilotproject begonnen, acht jaar geleden, en dat is uitgemond in een nou, ik moet niet te veel op mijn eigen borst kloppen, maar het bedrijf heeft zich ontwikkeld als een als een specialist op het gebied van digitale toegankelijkheid.
00:04:54
Julia Meijering: Ja, een groot platform is het inmiddels?
00:04:56
Joost Eijkens: Nou ja, we hebben inmiddels zoveel mensen opgeleid en aan het werk gekregen middels hetgeen wat – Kijk, wat wij doen binnen Technobility, dat is het eigen bedrijf, is het manueel testen, dus handmatig testen, van websites. Dat doen we met ervaringsdeskundigen die een interne opleiding bij ons hebben gevolgd van negen maanden en die, ja die mensen, die hebben wij hier in dienst en die werken – Je hebt tuurlijk twee vormen van testen. Je kunt ook geautomatiseerd testen, maar in onze visie is daar maar 30 procent van wat er uit die test komt geschikt voor uiteindelijk de eindrapportage. Dus wij, ja, wij zijn, en dat zijn er ook meerderen met ons, wel erg enthousiast over de wijze waarop wij in ieder geval de mensen manueel laten testen. Dus dat is gewoon mensen 16 uur achter elkaar in een website zitten.
00:05:58
Julia Meijering: Ja.
00:05:59
Joost Eijkens: Alle facetten van de website doorlopen het gebied van audio, van graphics, van kleur. Nou, alle contrasten die binnen de content, alles wat er binnen de website-
00:06:11
Julia Meijering: Ja, het is onwijs breed natuurlijk.
00:06:13
Joost Eijkens: Onwijs breed, maar het moet allemaal wel getest worden.
00:06:14
Julia Meijering: Ja, en nou, dan is mijn volgende vraag: wat is voor u persoonlijk het belang van digitale toegankelijkheid? Want u bent daar natuurlijk een aantal jaar geleden mee begonnen. Wat vindt u belangrijk?
00:06:28
Joost Eijkens: Ik vind het ontzettend belangrijk dat als wij elkaar in deze maatschappij vragen om je keurig netjes te houden aan de wet- en regelgeving- Even om een voorbeeld te noemen. Wij moeten allemaal belasting betalen in Nederland. Voor 90 procent is alle informatie die bij de Belastingdienst op te halen is, is digitaal, dan moet je ook zorgen dat voor iedereen daadwerkelijk
00:06:53
Julia Meijering: Te gebruiken is.
00:06:54
Joost Eijkens: Toegankelijk is. En ik ben me er echt in gaan verdiepen toen ik hiermee begonnen ben. En als je ziet hoe erbarmelijk sommige websites zijn opgebouwd en hoe slecht informatie te halen is via het internet, dan denk ik dat we nog wel een paar stappen te maken hebben met elkaar.
00:07:15
Julia Meijering: Mmm, en dan hebben we het nu vooral gehad over de gebruikers van de websites, dat dat de doelgroep is.
00:07:22
Joost Eijkens: Ja.
00:07:23
Julia Meijering: Maar ik denk dat we nog meer mensen de doelgroep zijn van DDAI.
00:07:29
Joost Eijkens: De doelgroep van DDAI, dat zijn de bouwers, de mensen die de websites opleveren. Wij testen websites, dus wij hebben geen oordeel over een website, alleen wij testen op 50 punten die bij wet zijn vastgelegd in de WCAG: accessibility gridlines. Die zijn uiteindelijk bepalend en die volgen 50 punten op basis waarvan een websites moet voldoen. Die 50 punten die zijn vastgelegd. En daar is ook geen discussie over mogelijk. Ze moeten alle 50 kloppen, anders is je website niet digitaal toegankelijk.
00:08:10
Julia Meijering: En dat is natuurlijk ook richting 23 september, wanneer alle websites digitaal toegankelijk moeten zijn, zijn deze punten natuurlijk, ja, van essentieel belang.
00:08:20
Joost Eijkens: Ja.
00:08:21
Julia Meijering: Ehm nou, we hebben het gehad over de doelgroep, maar los van het feit dat de websites, apps of andere documenten toegankelijk moeten zijn, zitten er nog meer voordelen aan een toegankelijke website hebben?
00:08:36
Joost Eijkens: Ja, ik denk dat het, even commercieel gezien, dat het wel heel belangrijk is dat mensen hun weg kunnen vinden op jouw webshop.
00:08:46
Julia Meijering: Je bereikt natuurlijk veel meer mensen.
00:08:48
Joost Eijkens: Je bereikt aanzienlijk veel meer mensen, en naarmate de webshops ook steeds populairder worden, is ook de weg via het internet naar de producten van groots belang. En die discussie hebben wij natuurlijk nog wel- De focus ligt nu wat meer op overheidswebsites.
00:09:10
Julia Meijering: Ja.
00:09:11
Joost Eijkens: Het is natuurlijk wel belangrijk dat ook het bedrijfsleven steeds meer in toenemende mate gaat zorgen dat de informatie die ze willen verstrekken, dat die ook voor iedereen toegankelijk is. En dat is wel grappig, want we hebben daar natuurlijk ook wel eens een discussie over. We hebben met, ik mag natuurlijk geen namen noemen, maar een gerenommeerde inkoper van automerken in Nederland. Die discussie hebben met met de betreffende marketing director gehad. Die zei van ja, maar ik hoop niet dat een blinde één van onze auto’s komt kopen. Nee, dat niet, maar die zit wel naast z’n partner die wel in die auto kan rijden en die zeker voor 50 procent meebeslist in het aanschaffen van nieuwe auto. Dus het is niet zo dat als je een bepaalde beperking hebt dat je dan niet mee kunt doen in de website. Ik denk dat het juist heel belangrijk is. En dat merk je pas op het moment dat je je daadwerkelijk verdiept in het product of in alles rondom digitale toegankelijkheid.
00:10:13
Julia Meijering: Dat je erachter komt hoe breed-
00:10:14
Joost Eijkens: Ja, wij hebben mensen gesproken die- Stel je voor, je bent blind en je moet met de trein ergens naar toe. Hoe? Hoe kom je aan je informatie? Hoe ga je dat doen? Even in supermarkten: alle folders waar alle producten in staan. Ja, bij de één is dat heel kunstmatig opgesteld, en bij de ander is daar heel goed over nagedacht, zodat jij als slechtziende – ik heb het over slechtzienden, maar ook slechthorenden, mensen met een kleurenblindheid of mensen met ADD of mensen met een bepaalde vorm van oogprikkeling – dat die mensen toch weldegelijk heel veel last hebben om daadwerkelijk informatie te halen van het internet die ze nodig hebben.
00:10:52
Julia Meijering: Ja, en heeft u dan ook nog tips die u mee wilt geven aan, nou ja al zijn het, webbouwers of de gebruikers daarvan, maar ik denk voornamelijk de webbouwers?
00:11:05
Joost Eijkens: Nou de webbouwers, de belangrijkste constatering, ik zal niet zeggen dat het een tip is. Ja, het is wel een tip ehm. Wij gaan er niet over of een website mooi is. Wij gaan er alleen maar over of een website toegankelijk is. En er zit een verschil tussen een mooie website en een toegankelijke website.
00:11:28
Julia Meijering: Ja, zeker.
00:11:29
Joost Eijkens: Zeker, want daar zijn de meningen nogal eens verdeeld van ja, maar hij is toch hartstikke goed en dat is hartstikke mooi? Prima, maar wij testen op toegankelijkheid en op de functionaliteit van alles wat die website herbergt. Iedereen moet gewoon zn informatie er vandaan kunnen halen wat hij nodig heeft om iets te bestellen, of in ieder geval iets in te kunnen vullen.
00:11:48
Julia Meijering: Ja, en daarnaast is het heel mooi meegenomen dat een website er heel gaaf uitziet, maar-
00:11:50
Joost Eijkens: Ze zien er allemaal heel gaaf uit, maar een mooi voorbeeld. En dan kom ik toch even terug op de stad Tilburg. De stad Tilburg heeft- één van haar belangrijkste activiteiten eens per jaar is de Tilburgse kermis.
00:12:06
Julia Meijering: Ja.
00:12:08
Joost Eijkens: Ik zal je vertellen – als je daar drie minuten naar kijkt naar die website, dan ga je haren recht overeind staan, want die is die is zo vol prikkels dat mensen ook echt zoiets hebben van oh, het symboliseert heel goed de kermis. Maar mensen die enigszins gevoelig zijn voor prikkels die zullen snel van de koude kermis thuiskomen om het zo maar te zeggen.
00:12:32
Julia Meijering: Ja, en we hebben natuurlijk net al heel even over gehad: 23 september. Nou ja, 23 september moeten alle overheidswebsites digitaal toegankelijk zijn.
00:12:44
Joost Eijkens: Ze moeten in ieder geval aan kunnen tonen in welke fase ze zitten om te zorgen dat ze bezig zijn om de website 100 procent toegankelijk te maken.
00:12:55
Julia Meijering: Oké.
00:12:56
Joost Eijkens: Dus het kan ook zijn – en dat is wel een belangrijke toevoeging – dat men een toegankelijkheidsverklaring kan overleggen waarin daadwerkelijk ook aangetoond kan worden dat men een verbeterplan heeft gemaakt om binnen een jaar te zorgen dat de websites wel op orde zijn.
00:13:12
Julia Meijering: Oké.
00:13:13
Joost Eijkens: Dat is een kleine nuance.
00:13:14
Julia Meijering: Oké, dat ze er in ieder geval mee bezig zijn.
00:13:16
Joost Eijkens: Nou, dat ze verklaard hebben dat ze weten waar de pijnpunten zitten en waar de verbeterpunten zitten. En dat ze binnen een jaar ook zorgen dat ze daadwerkelijk op orde zijn.
00:13:25
Julia Meijering: En kunt u mij vertellen op welke punten er getest wordt? Waar wordt op gelet als je gaat kijken naar of een website digitaal toegankelijk is?
00:13:36
Joost Eijkens: Nou, wat ik aangeef- Even, het zijn, 50 punten die die vastgelegd zijn in de wet, in de WCAG. Dat heeft met kleur te maken, heeft met de audio te maken, heeft met graphics te maken heeft met een beeld te maken, contrast, content te maken, heeft met voorlezen te maken. Maar ja.
00:13:55
Julia Meijering: Ja, het is heel breed.
00:13:56
Joost Eijkens: Ja, ik kan ze allemaal opnoemen, maar het is echt wel heel serieus. Een ja, een uiteenloping van alles wat door jou als mens waar te nemen is op een website.
00:14:10
Julia Meijering: Ehm, er zijn verschillende regels, natuurlijk, wat betreft digitale toegankelijkheid, maar zitten er ook nog verschillen in ten opzichte van andere landen?
00:14:21
Joost Eijkens: Nee, ik denk wel dat Nederland voorop loopt als het gaat over het hanteren, of in ieder geval het handhaven van de wet- en regelgeving daaromtrent, en ik denk dat er een aantal landen nu zeker aan het volgen zijn. We hebben wel een aantal, ieder geval met Cardan Technobility, hebben wij een aantal internationale opdrachten nu reeds afgerond, waaronder een aantal grote vliegmaatschappijen. We zijn bezig met een grote Amerikaanse uitrol van een, ja, in de genotsmiddelenindustrie, om het zo maar te zeggen, die wij op 70 plekken in de wereld moet gaan testen, en die norm is over de wereld gelijk. Maar wij lopen wel vooruit als het gaat over het besef hoe belangrijk digitale toegankelijkheid is, terwijl eigenlijk, als je hier, om het maar plat op zn Tilburgs te zeggen, in de kroeg staat en je vertelt over een digitaal toegankelijkheid, staan mensen je aan te kijken van waar heb je het over? Dus het is, het heeft geen beleving, het heeft een wat stoffig imago en ik ben ervan overtuigd dat het gewoon, dat het in de loop van de komende jaren het – Wat ik heel belangrijk vind, is dat je – vaak wordt er van vanuit de overheid weer een wet opgelegd waarop je weer aan een bepaalde richtlijn moet voldoen. Nee, het moet een besef worden dat eigenlijk iedereen het recht mag hebben om gewoon zn informatie van het internet af te halen. Dat is iets anders dan dat je daadwerkelijk zegt van en op die datum moet alles daaraan voldoen. Moeten is niet zo’n leuk woord.
00:16:02
Julia Meijering: Ik ook wat u nu, wat u net zegt in de kroeg, mensen denken vaak bij het woord digitale toegankelijkheid aan slechtziend, of ja, doof of slechthorend, maar er zijn natuurlijk veel meer dingen. Het is veel breder. En ik denk dat daar, ja, de kennis ontbreekt.
00:16:21
Joost Eijkens: 25 procent van Nederland heeft op één of andere manier moeite om hun informatie van het internet af te halen.
00:16:27
Julia Meijering: Dat is best veel.
00:16:28
Joost Eijkens: Dat zijn mensen – Ja, 25 procent. Dat heeft met slechthorenden te maken hebben slechtziend te maken, blind. Dat heeft te maken met wat ik net noemde: ADHD of ADD. Het zijn allemaal vormen van een bepaalde beperking die bepaalt dat je niet je informatie kunt kunt halen. Dus daar dus je sluit ook als bedrijf en als overheid 25 procent van de mensen uit als je het niet op orde hebt.
00:17:00
Julia Meijering: Ja. En het is net al heel even ter sprake gekomen. Maar wat – Kunt u mij uitleggen uitleggen wat een toegankelijkheidsverklaring inhoudt?
00:17:08
Joost Eijkens: Toegankelijkheidsverklaring, dat is een document waarin een check is geweest op je website door een erkende organisatie die ook bevoegd is om daadwerkelijk toetsen, toegankelijkheidstoeten te doen op jouw website. Daar zijn een aantal bevindingen uit voortgekomen. Die bevindingen die komen in een rapport. Dan heb je 60 dagen de gelegenheid om die aanpassingen, die uit dat rapport voortkomen, om die te helpen.
00:17:40
Julia Meijering: Toe te passen.
00:17:41
Joost Eijkens: En dan is er een her-check na 60 dagen en op het moment dat die daadwerkelijk allemaal zijn weggewerkt, dan kom je in aanmerking voor een een keurmerk als bijvoorbeeld de stichting drempelvrij.nl. Dat is een officieel keurmerk wat ook erkend is. Zijn er nog punten in jouw website waarvan je zegt van nou, die krijgen wij niet binnen nu en 60 dagen opgelost, dan worden die genoteerd in de toegankelijkheidsverklaring waarin je het komend jaar in de gelegenheid krijgt om allerlei zaken aan te gaan passen die nodig zijn om daadwerkelijk ook dat keurmerk te kunnen krijgen.
00:18:22
Julia Meijering: Ehm. U heeft net ook over de WCAG. Kunt u de luisteraars uitleggen wat dat inhoudt en waar het voor staat? Want ik denk dat het voor veel mensen niet nog niet helemaal duidelijk is. Het is natuurlijk ook wel op de website te vinden, maar misschien is het wel leuk als u het uit kunt leggen.
00:18:42
Joost Eijkens: Ja, leuk is een wet nooit zo, haha. Maar de WCAG, daar staan alle richtlijnen in benoemd waaraan een website moet voldoen. Dat zijn 50 punten. Dat waren minder punten. Er was een 2.0 versie. Nu zitten we in de 2.1. Op het moment waar we nu zitten zijn ze internationaal bezig om de wet weer naar de 2.2 vorm, en dan komen er nog zes punten bij waarop beoordeeld en getest wordt.
00:19:12
Julia Meijering: Oké, nou super. Nou ja, dat is dus het accreditatieproces richting 23 september. Maar we hebben net in de introductie het er al even over gehad: DDAI. Wat is het DDAI?
00:19:29
Joost Eijkens: DDAI is Dutch Digital Accessibility Index.
00:19:34
Julia Meijering: Dat is een hele mond vol.
00:19:35
Joost Eijkens: Dat klinkt goed, hè. En DDAI is een cooperatie tussen, een samenwerking tussen de stichting drempelvri, de toezichthouder, en Cardan Technobility die uiteindelijk voor de regie heeft gezorgd en de website heeft gemaakt en in ieder geval heeft gezorgd dat er een digitaal toegankelijke website is. Nee, wat wij heel belangrijk vinden, het onderwerp digitale toegankelijkheid. Ik ben er zelf nu acht jaarin actief en ik merk gewoon dat er weinig bekend is over “wat is nu digitale werkelijkheid?” Er komt een steeds groter besef bij webbouwers dat ze volgens de norm moeten gaan bouwen, omdat iedereen er wel van doordrongen is dat ook op het moment dat je een goede digitaal toegankelijke website hebt, dat je ook de doelgroep die ik net noemde, de 25 procent, kunt bereiken. En dat heeft heeft maatschappelijke impact, maar dat heeft ook commerciele impact, dus je verkoopt meer, maar je zorgt ook dat iedereen gewoon daadwerkelijk zijn informatie kan halen van het internet, wat je nodig hebt om je dingen daar kunnen doen. DDAI, even als je kijkt naar de wereld van digitale toegankelijkheid en de toetsing van de digitale toegankelijkheid, zijn er maar heel weinig partijen in Nederland die daarbij betrokken zijn. Het is allemaal gefragmenteerd over webbouwers, contentbeheerders, dat zijn de de overheidsinstelling die zelf heel veel communicatiemensen hebben die bij de website betrokken zijn. Dan heb je twee erkende inspectieorganisaties in Nederland, dus dat is Cardan Technobility en de Stichting Accessibility die al 16 jaar in Nederland toetsing van websites doet. En voor rest, zijn er nogal wat zzp-ers en kleinere bedrijven die zich op dit thema begeven. Maar het is allemaal heel gefragmenteerd. Het is uiteindelijk onze bedoeling geweest om de markt in beeld te brengen en te kijken van: als dit zon belangrijk issue wordt voor de komende jaren, en digitaal toegankelijkheid wordt een substantieel onderdeel van digitalisering in Nederland.
00:21:59
Julia Meijering: Het wordt natuurlijk ook steeds groter omdat steeds meer dingen zich online bevinden. Het wordt steeds meer.
00:22:09
Joost Eijkens: Nee, maar dan is het wel belangrijk dat je daadwerkelijke ook zorgt dat je de de markt waarin je begeeft, dat je daarin alle kennis borgt en zorgt dat al die kennis beschikbaar wordt voor iedereen die in het thema actief is. En dat is de reden – Wat ik vond wat nogal ontbrak in Nederland is dat er weinig te lezen is, of weinig bekend is of weinig zaken zijn waarin je je informatie kunt halen. Dus ik vind het ook heel belangrijk dat, zeker partijen die al jaren zich heel erg sterk maken voor voor het bouwen van digitale toegankelijke producten, dat die daadwerkelijk ook ergens het podium hebben om zich te kunnen presenteren. Nou, daar zijn we nu op 1 mei mee begonnen. Daar ja, het valt mij op dat er ongelooflijk veel animo voor is op dit moment, dat er heel veel partijen zich melden van nou, wij zouden we heel graag onszelf aan wilde melden als één van de member van DDAI. En ik denk dat het- Het is niet zo van goh, ik meld me aan en ik sta op die site. Je zult ook aan moeten tonen wat je zelf doet of hebt gedaan om te zorgen – om als digitaal toegankelijke bouwer ook daadwerkelijk op die site kunnen staan. Want dat is ook straks het podium waar aanbestedingen gepresenteerd kunnen worden en waar bedrijven, of in ieder geval als er overheden zijn die zoeken naar een bouwer die digitaal toegankelijk bouwt, dat ze op die website ook daadwerkelijk de partijen kunnen vinden die geaccrediteerd zijn, want dat is wel een belangrijk onderdeel van deelname aan DDAI.
00:24:01
Julia Meijering: Ja, u heeft net al verteld wie zich aan kunnen sluiten bij DDAI. Maar wat zijn de voordelen ervan als je je aanmeldt? En ja, hoe gaat het in z’n werk?
00:24:18
Joost Eijkens: Nou, de voordelen, daar heb ik denk ik denk ik al het een en ander over gezegd. Maar het allerbelangrijkste is dat je een bepaalde erkenning hebt, dat er een onafhankelijk instituut is die een accreditatieproces heeft toegepast op jouw manier van werken en als zodanig beoordeelt dat jij dat de doelgroep behoort binnen DDAI. Dus jij bent een aantoonbare digitaal toegankelijke bouwer.
00:24:47
Julia Meijering: En als als een webbouwer aan wil melden, ik neem aan dat dat via de website kan?
00:24:52
Joost Eijkens: Dat kan via de website: www.ddai.nl/aanmelden.
00:25:00
Julia Meijering: Ja.
00:25:00
Joost Eijkens: En dan gaat het proces in gang, dan komt er een accreditatieproces op gang waarin een onafhankelijke inspectie, of een onafhankelijke partij die beoordeelt op basis van de aangeboden informatie of men daadwerkelijk volgens de norm werkt en hoe dat in hun bedrijfsproces is ingebed. En op het moment dat dat goed is, dan volgt er een rapport op basis waarvan jij bent toegelaten tot de doelgroep van DDAI. Is dat nog niet zo nog niet zo? Het is wel belangrijk om die nuances te maken.
00:25:43
Julia Meijering: We hebben het er net al even over gehad, maar het is misschien wel goed om nog een keer te zeggen.
00:25:45
Joost Eijkens: Dan moet je daadwerkelijk binnen een jaar in ieder geval wel aan kunnen tonen dat je die verbeterslag hebt gemaakt om daadwerkelijk tot dat het selecte gezelschap van bedrijven toegelaten te worden.
00:26:02
Julia Meijering: Want dat is het zeker. En het is ook zo dat je de verschillende webbouwers kun je natuurlijk ook op de website vinden. Dus dat is misschien ook wel leuk om even te bekijken. En daarnaast worden dan ook regelmatig kennisberichten, of-
00:26:14
Joost Eijkens: Nou, het moet het-
00:26:15
Julia Meijering: Artikelen gepresenteerd.
00:26:16
Joost Eijkens: Het wikipedia van digitaal toegankelijkheid worden. In ieder geval alle informatie die belangrijk is om je werk te kunnen doen dat is daadwerkelijk terug te vinden op op DDAI. En het moet het podium zijn van wat zijn er voor evenementen op dit moment? Er zijn ook vaak internationale congressen, ook in Amerika-
00:26:33
Julia Meijering: Webinars.
00:26:33
Joost Eijkens: Webinars die gedaan worden. We kunnen podcasts, zoals we nu aan het opnemen zijn, die we daar op kunnen zetten. Maar iedereen die onderdeel is van DDAI, daarom is DDAI niet van mij, DDAI is van ons allemaal, om al hun informatie die zij belangrijk vinden om te delen met de markt, om dat op DDAI te zetten. En ik denk dat dat gewoon- Daar heeft de markt gewoon ongelooflijk veel behoefte aan. Misschien niet vandaag, misschien niet morgen, maar ik weet zeker dat de toekomst, dat internet een niet weg te denken fenomeen is in alles wat omtrent informatieverstrekking gepubliceerd gaat worden. En wij lopen daarin vooruit en ik vind het heel belangrijk, en met mijn velen, dat het op een plek op het internet bij elkaar komt om te zorgen dat die informatie op een hele goede manier kunnen delen.
00:27:27
Julia Meijering: Dus als de mensen nog wat informatie ook uit deze podcast even terug willen lezen, kunnen ze naar de website gaan. En dan wil ik u bedanken voor uw tijd en voor alle informatie en de passie waarmee verteld heeft. En dan, ja, bedankt.
00:27:45
Joost Eijkens: Nou heel graag gedaan en ik hoop dat iedereen zich geroepen voelt om eens een kijkje te komen nemen op www.ddai.nl.
00:27:55
Julia Meijering: Dank u wel. Mmm.