Maak kennis met Digitaal Toegankelijk.nl: onderzoeks- en trainingsbureau over digitale toegankelijkheid en WCAG. Sinds een aantal maanden is Digitaal Toegankelijk.nl lid van DDAI. In dit interview spreken we met Robert Keus, oprichter van het bedrijf.
Met Digitaal Toegankelijk maken ze zich hard voor een digitale wereld waar iedereen toegang tot heeft. Dat doen ze door onze kennis te delen, gericht advies te geven en door bedrijven en organisaties te helpen met toegankelijkheidsonderzoeken op basis van de WCAG-EM norm.
Hoe het allemaal begon
Robert vertelt: “Na een aantal jaren gewerkt te hebben voor diverse opdrachtgevers uit uiteenlopende branches, besloten wij om ons als internetbureau Brthrs te richten op het ontwikkelen van apps, websites en webapplicaties met een sociaal-maatschappelijk karakter. Dit doen we omdat we met onze dienstverlening een positieve impact willen maken.”
Bewust van digitale toegankelijkheid door stoppen met roken app
“We ontdekten het belang van digitale toegankelijkheid tijdens het ontwikkelen van ‘De Stopcoach’, een stoppen met roken app. Tijdens dat proces werd ons ontwerp getest door een groep gebruikers die zeer laaggeletterd was. Zo zat één van de testers – een volwassen vrouw – pas net 2 jaar op de basisschool. Wij waren gewend om onze producten te laten testen door gebruikers, maar nooit eerder waren de gebruikers laaggeletterd. De resultaten van deze sessies waren op z’n zachts gezegd shocking. De woorden en teksten in de app waren te moeilijk, met als gevolg dat de gebruikers hele pagina’s oversloegen. Daar kwam nog bij dat de illustraties die wij hadden ontworpen, bepaalde stereotype gevoelens opwekten, waardoor de app vanaf het begin als negatief werd beschouwd.
Na gezien te hebben hoeveel impact een slechte toegankelijkheid kan hebben, zijn wij ons meer gaan interessen in digitale toegankelijkheid
Robert Keus
Voor ons was dit een eye-opener; na gezien te hebben hoeveel impact slechte toegankelijkheid kan hebben op een gebruiker, zijn wij ons meer gaan interesseren en verdiepen in digitale toegankelijkheid.
Vertalen van onduidelijke richtlijnen
“We zijn toen ons toen gaan verdiepen in de regels en wetgeving rondom het onderwerp. Tijdens die research stuitten wij op de webrichtlijnen van de WCAG: het pakket aan richtlijnen en succescriteria, waarmee je kunt kijken of jouw website of app toegankelijk is.
Tot onze verbazing waren de teksten en de opmaak van de webrichtlijnen niet toegankelijk, voor een leek zeer moeilijk te begrijpen en daarnaast vrij taai om doorheen te komen. We hebben toen een kaartspel ontwikkeld – ‘Denken in beperkingen’ – dat de richtlijnen versimpelt en categoriseert per beperking. Op die manier leer je om te denken vanuit de mens, en niet vanuit de regels. Die focus op de mens achter de beperking is bij ons een belangrijk onderdeel. Door hen een gezicht te geven, vergroot je het draagvlak van digitale toegankelijkheid bij de mensen die de regels moeten implementeren.”
Duurzame bijdrage aan digitale toegankelijkheid van digitale producten
“We willen een duurzame bijdrage leveren aan de digitale toegankelijkheid van digitale producten. Dit betekent dat we niet alleen toegankelijkheidsonderzoeken willen uitvoeren. Wij zijn ervan overtuigd dat digitale toegankelijkheid verankerd moet worden in de hoofden van de verschillende stakeholders die te maken hebben met digitale toegankelijkheid. Dat doe je door het belang van toegankelijkheid over te brengen en draagvlak te creëren. Daardoor blijft de toegankelijkheid ook bij aanpassingen of onderhoud aan de website of app op niveau. Daarnaast moet er draagvlak zijn bij de stakeholders om een duurzaam resultaat na te streven.”
Samenwerken en kennisdelen
“Wij vinden dat een toegankelijke wereld alleen bereikt kan worden als bedrijven uit hetzelfde werkveld met elkaar samenwerken. Voorheen was er sprake van verschillende eilandjes en hield men de kaarten tegen de borst. Juíst bij toegankelijkheid is het ontzettend belangrijk dat kennis gedeeld worden tussen professionals en organisaties. Wij geloven dat de DDAI zowel nu als in de toekomst hier een belangrijke rol in kan spelen.”
Creëer bewustwording over digitale toegankelijkheid
“Zorg ervoor dat er eerst bewustwording rondom toegankelijkheid gecreëerd wordt en dat er genoeg kennis in de organisatie is, voordat digitale toegankelijkheid wordt opgepakt. Digitale toegankelijkheid bestaat niet alleen uit het implementeren van de richtlijnen van de WCAG, maar gaat veel verder dan dat. Wanneer je een duurzaam toegankelijkheidsbeleid wil voeren, dan zal het toegankelijkheidsbeleid organisatiebreed gedragen moeten worden.”
Bezoek digitaaltoegankelijk.nl voor meer informatie.