We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.OkCookiemelding sluiten
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Logo DDAI
  • Kennisbank
  • Aanbieders
  • Waarmerk
  • Aanmelden
  • Nieuws
  • Contact
  • Ga naar zoeken
Home » Nieuws » Digitale laaggeletterdheid herkennen met kunstmatige intelligentie

Digitale laaggeletterdheid herkennen met kunstmatige intelligentie

Bart Pluijms van Cardan Technobility
Aantal keer bekeken265 25 augustus 2022 2 minuten lezen

Uit onderzoek van Beeld & Geluid in samenwerking met Alliantie Digitaal Samenleving blijkt dat digitale laaggeletterdheid herkent kan worden door kunstmatige intelligentie. Dit geeft theoretisch de mogelijkheid om een aangepaste versie van de website aan te bieden die eenvoudiger is in structuur en taalgebruik. Ook het aanbieden van persoonlijke hulp wordt hierdoor mogelijk.

Digitale laaggeletterdheid en digitale vaardigheden

Zo’n 2,5 miljoen Nederlanders hebben moeite met het (normaal) gebruik van het internet. Dit kan komen door problemen met taal, het gebruik van de computer of het hebben van internettoegang. Het ontbreken van kennis, vaardigheden of bewustzijn kan hiervan de oorzaak zijn.

“Ongeveer 2,5 miljoen mensen in Nederland hebben moeite met taal en rekenen wat vaak samenhangt met lagere digitale vaardigheden.”

Alliantie Digitaal Samenleven

Tel Mee Met Taal Experimenten

In het project “Tel Mee Met Taal Experimenten” is gekeken hoe kunstmatige intelligentie kan helpen bij het herkennen van hulpvragen. Als dit wordt herkent dan kan bijvoorbeeld passende hulp aangeboden worden, bijvoorbeeld in de vorm van persoonlijke begeleiding. Theoretisch kan ook een aangepaste versie van de website aangeboden worden, bijv. met een eenvoudiger taalgebruik of een eenvoudigere structuur.

Voor het onderzoek is samengewerkt met ervaringsdeskundigen. Uit het onderzoek bleek onder meer dat lagere digitale vaardigheden teruggebracht kan worden tot drie subgroepen:

  • Mensen die moeite hebben met taal;
  • Ouderen;
  • Kwetsbare gezinnen in armoede.

Deze hebben allemaal hun eigen voorkeuren en focus waarmee rekening gehouden moet worden. Het aanbieden van hulp is in veel gevallen een goede oplossing, maar ook het beperken van pop-ups die zorgen voor afleiding wordt genoemd.

Het volledig onderzoek is te lezen op de website van Alliantie Digitaal Samenleving.

Over de auteur

  • Volg Bart Pluijms op LinkedIn
Bart Pluijms van Cardan Technobility

Na bijna 10 jaar binnen zijn eigen bedrijf op diverse 'stoelen' te hebben gezeten van projectleider, UX-designer en frontend-developer deelt Bart nu zijn kennis en ervaringen als adviseur en trainer digitale toegankelijkheid bij Cardan Technobilty. Zijn doel: een gezelliger internet voor iedereen.

Nieuwtje?

Heb jij nieuws om te delen? Laat het ons weten en neem contact op.

Footer

Actueel

  • Nieuws
  • Agenda
  • Opleiding & training
  • DDAI - Dutch Digital Accessibility Index op LinkedIn
  • DDAI - Dutch Digital Accessibility Index op Facebook
  • DDAI - Dutch Digital Accessibility Index op Twitter

DDAI

  • Startpunt toegankelijkheid
  • Aanbieders
  • Over DDAI

Mijn DDAI

  • Aanmelden
  • Aanmeldprocedure en kosten
  • Mijn account

Kennisbank

De kennisbank van DDAI is jouw wegwijzer op het gebied van digitale toegankelijkheid.

Ga naar de kennisbank

  • Privacyverklaring
  • Algemene voorwaarden
  • Sitemap
  • Over deze website
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Logo Waarmerk drempelvrij.nl 2 sterren Ga naar het certificaat van toegankelijkheid

Website door Cardan en PEP