Maak kennis met iWink: full service partner voor organisaties bij het opzetten van digitale communicatie. Daarbij kun je denken aan websites, e-mailmarketing, intranetten, portals en online publicaties. In februari werd iWink toegevoegd aan het aanbiedersregister van DDAI. In dit interview spreken we met Niels ten Have (marketing en sales manager) en Gerard Top (consultant) over digitale toegankelijkheid.
Beide heren werken inmiddels ruim acht jaar bij iWink. Gerard is consultant bij iWink: “Ik heb een achtergrond in de zorg. Vanuit die branche ben ik in de online marketingwereld terechtgekomen. Binnen iWink ben ik verantwoordelijk voor alle zorginstellingen die we als opdrachtgever bedienen. Ik adviseer hen over strategieën en welke marketingkanalen zij het beste in kunnen zetten.” Niels is marketing en sales manager en daarbij verantwoordelijk voor de marketing: “Ik maak me sterk voor een inclusief internet waar niemand wordt buitengesloten. Vanuit de marketing ben ik betrokken bij de content die we creëren voor onze klanten, prospects en collega’s om digitale toegankelijkheid onder de aandacht te brengen en te helpen in het proces. Aan onze (potentiële) nieuwe opdrachtgevers leg ik uit waarom digitale toegankelijkheid zo belangrijk is.”
Digitale toegankelijkheid
Sinds ongeveer vier jaar staat digitale toegankelijkheid op de agenda binnen de organisatie, ook bij de directie. Rond die tijd kwam er een wetgeving voor (semi-)overheden. Die wetgeving maakte de realisatie van een website complexer. Niels: “We hebben eigenlijk tegelijkertijd met de WCAG besloten om de onderliggende techniek van onze websites steeds meer te standaardiseren. Zo ontwikkelden we onze website pakketten. Op die manier hoeven we niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden en kan iedereen profiteren van alles wat we leren. De vraag is namelijk technisch gezien grotendeels hetzelfde, pas in het laatste gedeelte van een project maak je een website ‘op maat’, onder andere door de huisstijl en specifieke wensen te implementeren.
Het is wel belangrijk om rekening te houden met het feit dat hierdoor de technische kant toegankelijk is. De content moet er wel op de juiste manier ingezet worden door de klant.” Daarop vult Gerard aan: “We hebben er actief voor gekozen om digitaal toegankelijke producten standaard beschikbaar te maken. Het is inmiddels vanzelfsprekend dat een website mobielvriendelijk moet zijn. Naar mijn mening moet dat ook zo zijn voor de toegankelijkheid van een website. Ik hecht al lange tijd een groot belang aan digitale toegankelijkheid. Helaas moest ik altijd schreeuwen om aandacht te krijgen voor dit onderwerp. Met name zorginstellingen liepen achter. Daar verbaasde ik me over.”
Een erkenning
iWink zet zich al langere tijd in om digitale toegankelijkheid op de kaart te zetten. Om meer aandacht voor het onderwerp te krijgen, organiseerden ze in september 2020 een webinar. “Daar werden we door onze contactpersoon bij Cardan Technobility getipt op DDAI”, zegt Niels. En dus besloot iWink zich aan te melden voor een accreditatieproces. Dat proces verliep vlot door de aangeleverde bewijslast vanuit iWink. In februari werden zij officieel toegevoegd aan het aanbiedersregister en mogen zij het Waarmerk Drempelvrij.nl dragen. Daarmee toont iWink aan dat zij digitaal toegankelijke producten en diensten aanbieden. “Die erkenning vind ik mooi en belangrijk om te hebben”, zegt Gerard. “Maar het gaat mij echt om de intrinsieke motivatie. We willen het gewoon goed voor elkaar hebben en niemand buitensluiten.”
“Wel of geen wetgeving: je moet dit gewoon willen”
Digitale toegankelijkheid begint steeds meer te leven binnen onze samenleving. Dat is ontzettend positief! Helaas is het onderwerp bij veel mensen nog steeds niet bekend. “Als je er niet mee te maken hebt, ervaar je het vanzelfsprekend dat je een website goed kunt bezoeken”, zegt Gerard. “Het probleem is er echter wel. We vinden het allemaal heel vanzelfsprekend dat er een rolstoelingang is, maar realiseren ons niet dat die toegang ook online geboden moet worden. De crux zit hem wat mij betreft met name in bewustwording: er zijn 4 miljoen Nederlanders die moeite hebben met het bezoeken van websites en apps. Wel of geen wetgeving: je moet dit gewoon willen. Of het nu geld kost of niet: je moet niemand actief uit willen sluiten.”
Wist je dat… iWink een dossier over digitale toegankelijkheid heeft? In dit dossier vind je verschillende nieuwsitems, tips & tricks met betrekking tot digitale toegankelijkheid.