Door middel van korte interviews willen we Nederlandse ervaringsdeskundigen aan het woord laten. Zij nemen je graag mee in hun ervaringen met betrekking tot digitale toegankelijkheid. In dit eerste interview spreken we met Raymond van Aarden (51). Raymond zit in het VN-panel hij houdt zich met de toegankelijk van gebouwen bezig met collega samen met panelleden, dus niet alleen websites.
Welke functiebeperking heb je?
“Ik ben blind, ik zie alleen verschil tussen licht en donker. Ik heb de aandoeningen hydrocefalie en toxoplasmose. Door de toxoplasmose heb ik hersenbeschadiging en oogbeschadiging en de hydrocefalie ook wel waterhoofd komt ook hieruit voort. Ik heb een drain die zorgt dat hersenvocht word afgevoerd, hier ben ik al vaak aan geholpen. Doordat het lastig is in te stellen dit komt omdat deze pas op latere leeftijd is geplaatst na klachten. Helaas moet je hier mee leren leven en omgaan. Hieraan ben ik aan geholpen in het ziekenhuis in Arnhem, maar mijn lichaam reageerde niet goed op de ingreep. Sindsdien ben ik mijn zicht bijna volledig verloren. De toxoplasmose heeft de grote schade aan mijn ogen aangericht”
Welke problemen ervaar je in het dagelijks leven?
“Vooral de toegankelijkheid op straat. Slechte bestrating is ook iets wat ik vaak ervaar. Vaak houden mensen ook geen rekening met mij, dit vind ik wel vervelend.”
Ervaar je regelmatig beperkingen op websites door jouw functiebeperking? Wat zijn de beperkingen die je ervaart?
“Het komt weleens voor dat ik een website niet goed kan gebruiken. Ik zelf maak gebruik van Supernova. Door middel van vergroting, spraak, of braille wordt de informatie op het computerscherm toegankelijk gemaakt. Wanneer het moeilijk of helemaal niet meer mogelijk is om het computerscherm af te lezen, kan het hulpsoftware een uitkomst bieden aan blinde en slechtziende computergebruikers. Het hulpsoftware maakt werken met een computer mogelijk voor slechtzienden en blinden. Helaas wordt deze software niet ondersteund op bepaalde websites, dit is dan al wel een stuk lastiger voor mij.”
Wat onderneem je wanneer je een niet digitaal toegankelijke website tegenkomt?
“Ik heb één keer in de week woning ondersteuning, organisatie Sarah aan Huis. Dit is geregeld vanuit de gemeente. Dus ik kan altijd wel vragen of ze mij willen helpen of instructies kunnen geven bij bepaalde websites wanneer ik er met behulp van Supernova niet uit kom.”
Zijn er bepaalde sites waarvan je kunt zeggen dat ze niet digitaal toegankelijk zijn?
“Ik ervaar zelf vaak problemen bij de websites van mijn bank en de Gemeente. Ook Facebook is een pijnpunt. De reden hiervoor is dat de websites niet digitaal toegankelijk zijn ingericht, waardoor Supernova mij niet kan helpen.”
Ervaar je specifiek meer hinder bij telefonisch gebruik of computer?
“Persoonlijk ervaar ik meer hinder wanneer ik websites bezoek via de computer.
Ik merk dat de mobiele websites vaker worden ondersteund door mijn voorleessoftware.
Dit zou kunnen worden verbeterd door meer overleg te laten plaatsvinden tussen de softwareleveranciers en de websitebouwers.”