Maak kennis met Hable One: de eerste smartphone controller waarmee blinden en slechtzienden hun smartphone op ieder moment moeiteloos kunnen bedienen. De Hable One is een initiatief van de Eindhovense TU/e startup Hable. We spraken met Freek van Welsenis, co-founder van Hable over deze nieuwe innovatie.
In het kort: wat is de Hable One?
De Hable One is een draadloos smartphone toetsenbord die gebruik maakt van braille-invoer. Door middel van Bluetooth wordt de Hable One eenvoudig gekoppeld aan iedere smartphone. Op de controller vind je acht toetsen, gebaseerd op dezelfde toetscombinaties als bij braille invoer. Daardoor wordt het voor blinden en slechtzienden mogelijk om hun smartphone op ieder moment volledig te kunnen bedienen.
De oorsprong van deze innovatie
De HableOne vindt zijn oorsprong in India. Daar woonde Ayushman Talwar samen met zijn blinde opa. Daar maakte hij iedere dag mee welke problemen blind zijn met zich meebracht. Eén van die problemen was het gebruik van de smartphone. Dat was nagenoeg onmogelijk. Toen Ayushman naar Nederland verhuisde voor zijn master wilde hij contact houden met zijn opa. En dus ontstond uit dit persoonlijke probleem een eerste idee voor een prototype van de HableOne.
Via via hoorde Freek van Welsenis over het idee van Ayushman. Freek: “En dus besloot ik naar hem toe te gaan om een samenwerking aan te gaan. Ik kom zelf uit een sociale achtergrond. Mijn ouders werken in de gehandicaptenzorg en mijn zusje heeft een verstandelijke beperking. Vanuit mijn achtergrond ben ik altijd heel erg bezig geweest met mensen die het minder makkelijk hebben. Ik vind het heel leuk om met diverse groepen mensen samen te werken en te zien hoe goed mensen die totaal verschillend zijn met elkaar overweg kunnen.” Naast die sociale achtergrond beschikt Freek ook over een technische instelling. Hij studeerde Technische Wiskunde in Delft, gevolgd door Technische Bedrijfskunde in Eindhoven.
Nauw contact met de eindgebruikers
Na het ineenslaan van de handen werden er verschillende stappen gezet. Freek: “In het hele proces zijn we continu in gesprek gegaan met mensen die blind zijn. Zo wisten we de behoefte van deze doelgroep te achterhalen. We ontwikkelden diverse prototypes en valideerden deze met eindgebruikers. Daarnaast is het team uitgebreid. Gijs Leemrijse kwam aan boord. Hij ontwikkelde de software en breidde deze steeds verder uit. Dat hele proces is interactief geweest. We waren continu samen met het ontwikkelen van nieuwe prototypes en nieuwe software, om deze vervolgens weer te laten testen door de eindgebruiker.” Ook ontstond er een samenwerking met Visio: hét platform waar iedereen terecht kan met vragen over slechtziend of blind zijn.
Deze zomer testte Hable de Hable One online met ongeveer 40 personen. Dat was een groot succes. En dus startte in oktober de voorverkoop. In maart wordt de Hable One vanuit die voorverkoop geleverd. Daarnaast zijn er grote toekomstplannen: een internationale uitbreiding staat op de planning. Vanaf februari is Hable ook actief in Engeland.
Digitale toegankelijkheid
Freek: “Wat ik mee wil geven over digitale toegankelijkheid? Er wordt vaak onderschat hoe mooi het eigenlijk is. In eerste instantie klinkt digitale toegankelijkheid heel negatief: je moet namelijk toegankelijk zijn en dingen aanpassen om aan de richtlijnen te voldoen. En dat terwijl het eigenlijk iets heel moois is. 20% van de Nederlandse bevolking heeft op de een of andere manier een bepaalde beperking. Die hele groep sluit je dus buiten. Maar juist die groep, waarin veel diversiteit zit, levert zoveel extra op: juist hen wil je kunnen bereiken. Je moet digitale toegankelijkheid niet als belemmering zien, maar als iets moois. Als je iets toegankelijk maakt zorg je ervoor dat je iedereen betrekt. Dat wordt echt onderschat. Hable is nu gericht op mensen die blind zijn, maar we hopen in de toekomst voor meer doelgroepen iets te kunnen betekenen waardoor we iedereen digitale toegankelijkheid kunnen bieden.”
Meer weten over Hable One? Ga naar nl.iamhable.com.