Met de feestdagen voor de deur én de oproep om zoveel mogelijk thuis te blijven vanwege de coronacrisis is het booming business voor thuiswinkelorganisaties. Inkopen zullen dit jaar dan ook grotendeels online worden gedaan. Het is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om iedereen in Nederland de juiste toegang te verlenen om ongehinderd de informatie op te halen of te shoppen op internet.
In het tweede kwartaal van 2020 stegen de consumentenbestedingen in Nederland met ruim 12% naar 6,36 miljard. Het aantal online aankopen steeg naar 85 miljoen. In diezelfde periode ervaarde 25% van de 12,5 miljoen online kopers in Nederland hinder in het ophalen van informatie.
Momenteel is er nog geen wet die thuiswinkelorganisaties verplicht digitaal toegankelijk te worden. Vanaf 2025 komt hier verandering in, dan treedt de Europese European Accessibility Act in. Deze wet heeft voornamelijk betrekking op producten en diensten waarvan is vastgesteld dat ze het belangrijkst zijn voor personen met een handicap. Maar waarvan de kans het grootst is dat ze in de verschillende EU-landen uiteenlopende toegankelijkheidseisen hebben. De Commissie heeft zowel belanghebbenden en deskundigen op het gebied van toegankelijkheid geraadpleegd. Daarnaast is er ook rekening gehouden met de verplichtingen die voortvloeien uit het VN-Verdrag wat betreft personen met een handicap. Onder deze producten en diensten vallen:
- computers en besturingssystemen
- geldautomaten, ticket- en incheckautomaten
- smartphones
- TV-apparatuur met betrekking tot digitale televisiediensten
- telefoniediensten en aanverwante apparatuur
- toegang tot audiovisuele mediadiensten zoals televisie-uitzendingen en aanverwante consumentenapparatuur
- diensten met betrekking tot lucht-, bus-, spoor- en watervervoer van passagiers
- bankdiensten
- e-boeken
- e-handel
In Nederland ervaart ongeveer 25% van de bevolking hinder wanneer bovengenoemde items niet voldoen aan de richtlijnen. Voor mensen met een visuele beperking is het bijvoorbeeld lastig om een bestelformulier in te vullen wanneer niet duidelijk is gemaakt welke informatie ingevuld moet worden. Ook hebben zij moeite met het scannen van afbeeldingen zonder omschrijving of tekst kleuren die wegvallen tegen de achtergrond. Om ook hen te ondersteunen bij hun online aankopen is het van groot belang om aan de slag te gaan met digitale toegankelijkheid. Is het niet voor deze decembermaand, dan wel voor die van volgend jaar. Buiten het maatschappelijke belang om een webshop toegankelijk te maken, zijn er ook een aantal andere redenen te benoemen:
Vindbaarheid
Wanneer je als webshop niet digitaal toegankelijk bent zal Google je een lagere ranking geven binnen de zoekmachine. Hierdoor zul je dus minder zichtbaar zijn dan een website die wel voldoet aan de digitaal toegankelijkheidseisen.
Conversie Optimalisatie
Wanneer je een webshop start is het verkopen van jouw producten (conversie) één van de hoofddoelen. Wanneer er iemand een kijkje neemt op jouw webshop, maar daarbij tegen bepaalde dingen aanloopt, zal deze persoon weer net zo snel van je webshop af zijn. Er zijn genoeg andere webshops waar diegene wel gemakkelijk zijn weg kan vinden. En dus verlies je potentiële omzet.
Wetgeving
Het is verplicht om diensten zo toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen. Dit geldt niet alleen voor overheden, maar ook zeker voor webshops. Als webshop is het belangrijk om na te denken over digitale toegankelijkheid. Niet alleen omdat het moet, maar ook omdat je zo je bereik en omzet kunt vergroten.
Zet de eerste stap om digitaal toegankelijk te worden! Heb je hulp nodig bij het toegankelijk maken van jouw website? In ons register vind je aangesloten partijen die jou ondersteunen bij de 50 punten uit de WCAG. Deze punten vormen de richtlijnen voor de Europese norm.
Bron: Thuiswinkel.org