LimoenGroen is een nieuwe partij binnen DDAI, ook zij hebben het accreditatieproces doorstaan. Wij spraken de commercieel directeur van het bedrijf, Imre Gmelig Meijling (44).
Momenteel is Imre woonachtig in Rotterdam. Na zijn studie Informatica is hij toch de wereld van de duurzame websites ingerold. We spraken hem over zijn visie op digitale toegankelijkheid en het accreditatieproces van LimoenGroen. Wij vroegen de commercieel directeur naar een normale werkdag. Imre: ‘’Mijn werkdagen zijn erg wisselend. Ik houd me bezig met de sales en marketing binnen het bedrijf, maar ik ben ook druk met het adviseren van onze klanten. Ik adviseer hen over hoe zij het beste een volgende stap kunnen zetten in de online wereld. Naast deze taken houd ik de sociale media bij en zorg ik dat ik op de hoogte blijf van alle trends en ontwikkelingen binnen onze branche. Conversie en de gebruiksvriendelijkheid van onze producten zijn ook zeker essentiële taken op een normale werkdag.’’
Digitale toegankelijkheid
Wat is het belang van digitale toegankelijkheid volgens jou?
‘’Het belang is erg groot. Zowel ik als LimoenGroen geven om een open internet, voor iedereen. Dat is tevens ook ons motto. Er zijn meer mensen met een beperking dan jij en ik denken. Wij zijn er voor de toegankelijkheid, ook als je in de zon of in de trein zit. Daarnaast is het gevolg van een digitaal toegankelijke website dat meer mensen gebruik kunnen maken van jouw website. ’’
Waarom hecht je waarde aan digitale toegankelijkheid?
‘’Er is nog heel veel werk te doen voordat iedereen, zonder problemen, deel kan nemen in de online wereld. Er wordt veel gemaakt wat niet digitaal toegankelijk is en dat is een groot aandachtspunt. Ons doel is om alle platforms en websites digitaal toegankelijk te maken.’’
Waar let je op wanneer je aan de slag gaat met digitale toegankelijkheid?
‘’Wij letten er op dat digitale toegankelijkheid al in de strategie van onze opdrachtgevers mee wordt genomen. User experience is bijvoorbeeld al tijden een van de belangrijkste onderwerpen en dat moet digitale toegankelijkheid ook worden. Niet alleen de websites maar ook de teksten en content et cetera.’’
Hoe ben je terechtgekomen bij DDAI?
‘’Wij zijn altijd al bezig met digitale toegankelijkheid en dat is ook één van onze kernwaarden. Via de campagne “Blind voor een dag” zijn wij in aanraking gekomen met DDAI. Daarnaast waren wij al bekend met Stichting Accessibility en het oude register.’’
Waarom heb je je aangemeld op DDAI? En, hoe heb je het accreditatieproces ervaren?
‘’’Het accreditatieproces verliep snel en efficiënt. De reden voor onze aanmelding is dat wij het bedrijven en organisaties makkelijker willen maken doordat wij op een erkend platform te vinden zijn.’’
Heb je nog tips die je mee wilt geven aan anderen met betrekking tot digitale toegankelijkheid?
‘’Maak algemene aspecten zoals SLA en digitale toegankelijkheid onderdeel van de eisen en wensen. Begin er al mee aan het begin van een proces. Zorg ervoor dat je het bij wijze van spreken al meeneemt in de offerte, het is namelijk net zo belangrijk als een SLA