In dit interview spreken we met Jorgen Verweij (33), designer en frond-end developer bij Perplex. Jorgen beschikt over een studieachtergrond als grafisch ontwerper en weet dus als geen ander hoe je toegankelijke designs maakt. We hebben hem een aantal vragen mogen stellen wat betreft digitale toegankelijkheid. Als allereerst starten we met de vraag hoe een normale werkdag er voor Jorgen uitziet.
“Een normale werkdag is erg divers. Wij werken met verschillende klantteams waarbij we onze klanten op vaste basis verdeeld hebben in kleine groepen. De ene dag ben ik bezig met het uitdenken van projecten voor de ene klant en de andere dag houd ik me bezig met de realisatie voor lopende zaken/plannen voor een andere klant.’’
Wat is het belang van digitale toegankelijkheid volgens jou?
“Digitale toegankelijkheid wordt vaak vergeten. Ongeveer 5,5 jaar geleden volgde ik mijn eerste training over dit onderwerp. Toen was het al een grijs gebied, maar omdat steeds meer online plaatsvindt is het erg belangrijk dat iedereen er gebruik van kan maken. Daarom is het van groot belang om digitale toegankelijkheid onder de aandacht te brengen. Digitale toegankelijkheid is namelijk breder dan dat de meeste mensen denken. Er zijn zo’n 3 à 4 miljoen mensen met een functiebeperking en ook deze mensen moeten online hun gang kunnen gaan.’’
Waarom hechten jullie waarde aan digitale toegankelijkheid?
“Vanuit Perplex vinden we dat digitale toegankelijkheid vaak te weinig belicht wordt. Het is immers een grote kans om zo meer klanten te bereiken. Wij zien een grote meerwaarde van het digitaal toegankelijk maken van zowel onze website als die van onze klanten. Niet alleen om het onder de aandacht te brengen, maar ook om op deze manier kennis over te dragen.’’
Waar letten jullie op wanneer jullie aan de slag gaan met digitale toegankelijkheid?
“Wanneer wij een samenwerking aangaan met een klant beginnen we bij het begin. Dit doen we omdat we achter het werk willen staan dat we afleveren. Wanneer een klant bij een andere partij een website heeft laten maken kunnen wij onze klanten deze garantie niet bieden. In het begin van een proces zijn onze websites op voorhand al toegankelijker. Een groot deel van dit proces ligt echter ook bij de klant. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de opbouw van een website, het kleurgebruik en/of de content die zij maken. Om die reden ondersteunen wij onze klanten ook bij het schrijven van hun content of bij het kiezen van een kleursamenstelling.’’
Hoe zijn jullie terecht gekomen bij DDAI en waarom hebben jullie je aangemeld?
“Via Stichting Drempelvrij.nl zijn we bij DDAI terecht gekomen. We willen graag deelnemen aan een goed initiatief zoals deze. Het is voor zowel gebruikers als webbouwers een uitkomst.’’
Hoe hebben jullie het accreditatieproces ervaren?
“Goed! In het begin kregen we de indruk dat iedereen zich aan kon melden op dit platform, later bleek dat wel anders te zijn. Naarmate het proces vorderde,merkten we dat er een erg serieuze procedure achter zit waar wordt gestreefd naar een bepaalde kwaliteit. De partijen met een accreditatie voldoen aan een deze kwaliteit en zijn technisch onderlegd. Tevens dragen zij hun kennis over door middel van trainingen, whitepapers et cetera.’’
Heb je nog tips die je mee wilt geven aan anderen met betrekking tot digitale toegankelijkheid?
“Wat denk ik vooral belangrijk is, is dat je erover na gaat denken en je erin gaat verdiepen. Het is immers beter om er iets mee te doen dan dat je er überhaupt niet mee bezig bent. Daarnaast is het belangrijk dat je luistert naar jouw gebruikers. Wanneer zij een probleem ervaren is het belangrijk dat je ermee aan de slag gaat.Op deze manier kun je jouw website verbeteren. Het is een onderwerp dat meer bekendheid nodig heeft en daar draagt dit aan bij.’’
Bezoek Perplex.nl voor meer informatie.