Het blijkt dat nog lang niet iedereen op de hoogte is van digitale toegankelijkheid. Dit zou een van de redenen kunnen zijn waarom te weinig overheidswebsites een toegankelijkheidsverklaring hebben gepubliceerd. Het is dan ook nu het moment dat overheden zullen worden geïnformeerd en hierop gewezen zullen worden. Digitale toegankelijkheid is iets waar iedereen binnen de organisatie van op de hoogte moet zijn: alleen zo kan er een grote verandering plaatsvinden.
Overheidswebsites
Het is de bedoeling dat alle overheidswebsites een toegankelijkheidsverklaring plaatsen op hun website. Eind september bleek dat van de 926 overheidswebsites 71% niet aan de gestelde toegankelijkheidseisen voldeed. Het einddoel is dat alle overheidswebsites volledig voldoen aan de verplicht gestelde eisen.
Belemmering
Het helpt niet om overheden vriendelijk te verzoeken om de toegankelijkheidsverklaring te plaatsen. In de praktijk blijkt dat er veel belemmeringen worden ervaren op het gebied van de aanvraag van de toegankelijkheidsverklaring. Het resultaat hiervan is dat niet iedere overheidswebsite een verklaring online heeft geplaatst.
Hulp
De verschillende overheden die nog niet in het bezit zijn van een toegankelijkheidsverklaring, krijgen de mogelijkheid om hulp in te schakelen. De overheden worden benaderd door toegankelijkheidsteams. Deze teams zullen helpen om zoveel mogelijk belemmeringen weg te nemen en overheden te helpen met de toegankelijkheidsverklaring.
Proces
De toegankelijkheidsteams zullen daarnaast ook een adviserende rol aannemen. Ook zullen ze wijzen op de verplichting van toegankelijke mobiele apps. Dat moet namelijk uiterlijk op uiterlijk 23 juni 2021 geregeld zijn.
Niet alleen Nederland, maar ook andere Europese landen zijn momenteel druk bezig met digitale toegankelijkheid. Het is een proces dat veel tijd in beslag neemt, maar wanneer het geregeld is heeft iedereen er profijt van.
Bron: Binnenlandsbestuur.nl