Door middel van korte interviews willen we Nederlandse ervaringsdeskundigen aan het woord laten. Zij nemen je graag mee in hun ervaringen met betrekking tot digitale toegankelijkheid. In dit interview spreken we met Léon Bouterse.
Léon is de eigenaar van Bubblefish, een geaccrediteerd User Experience bureau uit Rotterdam dat ingeschreven is in het DDAI-register. Wij vroegen hem naar zijn werkzaamheden en ervaring op het gebied van digitale toegankelijkheid.
Hoe ziet een normale dag voor jou eruit?
“Iedere werkdag begint met een ‘Daily’ met het team. We houden elkaar op de hoogte en delen informatie met elkaar. Wat gedurende mijn dag gebeurt, dat is heel verschillend. De ene dag heb ik meer videomeetings dan de andere. Persoonlijk merk ik dat op locatie werken het fijnste is. Ik ben zelf het aanspreekpunt voor klanten en het personeel, dit brengt ook afwisselend werk met zich mee. Daarnaast houd ik me met name bezig met de digitale strategie voor onze klanten en adviseer ik organisaties over die transitie naar digitale toegankelijkheid.”
Houd je je al lang bezig met digitale toegankelijkheid?
“Wij houden ons al zeker 5 jaar bezig met het ontwikkelen en bouwen van websites voor gebruikers met een functiebeperking. Dat begon ooit met de Webrichtlijnen. Deze Webrichtlijnen zijn nu eigenlijk uitgebreid en samengevoegd binnen het Tijdelijk besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid die sinds juli 2018 van toepassing is voor bezoekers die moeite hebben met lezen, kleurenblind zijn, visueel gehandicapt zijn of een andere beperking hebben. Inmiddels hebben wij al tientallen bedrijven geholpen met een transitie naar digitaal toegankelijke websites.”
Wat is het belang van digitale toegankelijkheid volgens jou?
“Iedereen met een functiebeperking moet in de gelegenheid zijn om een website te kunnen bedienen. Het draait uiteindelijk allemaal om de user experience. Je kunt niet een hele groep mensen uitsluiten en er dus bewust voor kiezen om je website niet 100% toegankelijk te maken. De voorkant van de website moet toegankelijk zijn voor de gebruiker en de achterkant van de website voor de beheerders. Voor mij was het logisch om verder te gaan met digitale toegankelijkheid vanuit mijn ervaring bij verschillende congressen en bijeenkomsten. Mensen met een functiebeperking moeten zo veel geduld hebben wanneer ze bepaalde websites gebruiken. Dit zou niet nodig moeten zijn!
Sinds kort hebben wij een pool met mensen die een functiebeperking hebben. Zij helpen ons met het testen van websites op digitale toegankelijkheid. Deze mensen hebben uiteenlopende beperkingen, zoals bijvoorbeeld (kleuren)blindheid en dyslexie. Feedback is altijd welkom, al helemaal vanuit de groep waar we op focussen. Daarnaast maken we ook gebruik van speciale software om websites te keuren tijdens het bouwen, wat de inspectie ten goede komt. Deze tools zijn helaas niet 100% dekkend en er zal altijd handmatig gecontroleerd moeten worden of een website voldoet aan de WCAG 2.1 criteria.”
Waarom hechten jullie waarde aan digitale toegankelijkheid?
“Waarom zou je een bepaalde doelgroep uitsluiten? Geef iedereen een optimale gebruikerservaring, is mijn mening. Veel MKB-bedrijven zien de noodzaak nog niet in van digitale toegankelijkheid. Wanneer je website niet digitaal toegankelijk is, filter je al bij de poort de bezoekers. Wij geven dan vaak aan dat je dan zo’n 5 miljoen Nederlanders uitsluit die een beperking hebben. Vaak wanneer je dan aangeeft dat digitale toegankelijkheid bijdraagt aan een snellere website en dat je hoger in de zoekresultaten van Google vermeld wordt, dan worden MKB-bedrijven wel geïnteresseerd.“
Waar letten jullie op wanneer jullie aan de slag gaan met digitale toegankelijkheid?
“Dit ligt eraan wat voor traject het is. Wanneer er een website aangepast moet worden, hebben we een andere aanpak dan wanneer er een hele nieuwe website moet worden gebouwd. Maar afhankelijk van de wens van de klant kijken wij naar onder andere kleurcontrasten en voeren wij een quickscan uit. Ook leggen wij de website voor aan onze pool van ervaringsdeskundigen. Wat hieruit komt verwerken wij weer in de verbeterde versie. Maar eigenlijk is digitale toegankelijkheid een proces en niet enkel een kwestie van een website toegankelijk maken. Wanneer een website staat, begint het eigenlijk pas echt en moet de kwaliteit geborgd zijn. Het doel is om de digitale toegankelijkheid te behouden en de organisatie en processen hierop af te stemmen.”
Hoe zijn jullie terecht gekomen bij DDAI?
“Wij werken met een inspectiebureau. Zij gaven aan dat Stichting drempelvrij.nl bezig was met een register voor digitale toegankelijkheid: DDAI. Wij voldeden aan de criteria en de websites die wij hadden gemaakt waren goedgekeurd. Vervolgens liep alles zeer soepel en zijn wij vervolgens geaccrediteerd.”
Waarom hebben jullie je aangemeld op DDAI?
“Als UX-bureau zijn wij veel bezig met digitale toegankelijkheid. Ook spreken wij veel mensen op bijeenkomsten en hoorden we al vaker voorbijkomen dat er aan een register gewerkt werd. Je hoort vaak dat er veel frustraties spelen bij betrokken wanneer het over websites gaat. Bijvoorbeeld websites die zogenaamd digitaal toegankelijk zijn maar achteraf niet blijken te zijn. Wij, Bubblefish, wilden graag bijdragen bij het verminderen van deze frustraties en juichen een register toe.”
Hoe hebben jullie het accreditatieproces ervaren?
“Wij hebben het accreditatieproces ervaren als snel en efficiënt.”
Heb je nog tips die je mee wilt geven aan anderen met betrekking tot digitale toegankelijkheid?
“Als ontwerper moet je er bij stilstaan dat er mensen zijn die problemen ervaren door een functiebeperking. Deze groep is aanzienlijk groot en hier wil je dus rekening mee houden. Ik heb begrepen dat één op de twaalf mannen kleurenblind is. Voor vrouwen is dit één op de 250. Ook benaderen ouderen websites vanuit een ander perspectief dan mensen die hier dagelijks mee werken. Persoonlijk vind ik dat de awareness hoger moet worden wat betreft digitale toegankelijkheid bij overheid maar ook bij het bedrijfsleven. Zie dit niet als een vereiste vanuit de overheid, maar als een maatschappelijke bijdrage vanuit je bedrijf.”