Norman komt uit de grafische industrie en is in 2000 gestart als drukwerkmanager; voor advies, begeleiding en inkoop. Na de crisis in 2008 is hij zich gaan focussen op online dienstverlening, branding en marketing.
Sedney Grafisch Buro zet zich in voor digitale toegankelijkheid.
Sinds januari 2023 is www.digitaaltoegankelijkewebsites.nl een dienst van Sedney Grafisch Buro die wordt gerealiseerd in samenwerking met kennispartners: Coconut Communicatie, Rodenburg Tekst & Communicatie, Paul Hauer, Bozzly.online, HTML-freelancers en WP Provider.
Het begin van digitale toegankelijkheid voor Norman
Norman kwam tijdens een gesprek met een relatie in aanraking met digitale toegankelijkheid. Toen kwam bij hem het besef dat hij nooit had stil gestaan bij dit thema. “Ik wist niet dat er in Nederland ruim 6 miljoen mensen zijn met een (vorm van een) beperking waardoor zij websites niet goed kunnen begrijpen!” Vanaf dát moment ging Norman zich steeds verder verdiepen in digitale toegankelijkheid.
Wat drukwerk betreft was hij wel al eerder bewust van toegankelijkheid en hield hij daar al rekening mee. Bijvoorbeeld voor mensen die kleurenblind zijn. Door met deze doelgroep rekening te houden in zijn ontwerp, is Norman met een andere blik naar logo’s, huisstijlen en branding gaan kijken. Zo zorgt hij ervoor dat zijn ontwerpen functioneel zijn: “Less is more”, vertelt Norman.
.
De eerste stappen naar een digitaal toegankelijk platform
Toen Norman eenmaal aan de slag ging met digitale toegankelijkheid viel er hem steeds meer op. “Het is net als auto’s. Stel dat je een gele auto wil kopen, dan zie je ineens overal gele auto’s! Dat effect kreeg ik ook toen ik mij ging focussen op digitale toegankelijkheid.”
Zo ontstond een compleet nieuw beeld bij Norman op branding en design! Norman zag ook steeds meer mensen in zijn omgeving met een functionele beperking. Zo sprak hij een jongen die vanaf zijn geboorte doof is. Dit gaf hem veel inspiratie en motivatie om stappen te zetten in digitale toegankelijkheid.
Vervolgstappen
Vervolgens ging Norman zich verdiepen in digitale toegankelijkheid. Onder andere door webinars en kennis te vergaren op verschillende platforms zoals YouTube en LinkedIn. Daarnaast investeerde hij in een WCAG-onderzoek. Na zijn eerste WCAG-onderzoek scoorde hij 38 van de 50 criteria voldoende. Echter bracht dit ook uitdagingen met zich mee, vooral op technisch vlak. Door het inzetten van een extra heronderzoek behaalde Norman samen met zijn team de A-status: aldus alle criteria voldoen.
Norman geeft aan dat dit onderzoeksproces een goede oefening was om digitaal toegankelijk te leren ontwerpen én bouwen.
Normans missie: alle websites toegankelijk voor iedereen!
Norman en zijn team hebben een template ontwikkeld die volledig voldoet aan alle richtlijnen van de WCAG. Organisaties kunnen met dit template de 1e stap maken naar digitaal toegankelijke websites. Hij hoopt iedereen te motiveren om te investeren in digitale inclusie. “Denk aan de miljoenen mensen die je hiermee kan helpen”, vertelt Norman.
Vervolgstappen
- Word bewust over de noodzaak van digitale toegankelijkheid. Dat geldt voor iedereen binnen het bedrijf. Dus niet alleen de communicatie-afdeling en ICT. Maar ook collega’s, directie en management.
- Investeer in onderzoek. Dit geeft je een beeld hoe toegankelijk je websites is.
- Laat je adviseren.
- Alles in 1 keer goed is het beste. Maar het kan ook in kleine stappen; beginnen met het laaghangend fruit!
- Deel je kennis!
Ga naar: www.digitaaltoegankelijkewebsites.nl voor meer informatie over Digitaal Toegankelijke Websites