Maak kennis met Opmeer Papier Pixels Projecten. Op 1 februari werden ze toegevoegd als volwaardig lid aan het aanbiedersregister van DDAI. Al meer dan vijftig jaar werken ze aan producten en concepten die antwoord geven op communicatievraagstukken van opdrachtgevers. In dit interview spreken we met Jos Kruijswijk en Iwan In den Bosch over digitale toegankelijkheid.
De eerste ontmoeting met digitale toegankelijkheid
Jos Kruijswijk, studiomanager bij Opmeer: “We hebben echt het begin van digitale toegankelijkheid meegemaakt dankzij ons contract met de Rijksoverheid. Opmeer verzorgde digitale werkzaamheden voor de Rijksoverheid. Dat had met name betrekking op het opmaken van documenten conform de huisstijl en toegankelijkheidsregels. Die regels waren in het begin nog vrijblijvend. Vanaf 2015 werd hier strenger op toegezien en in 2018 werd het tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid ingevoerd. Naast deze wettelijke verplichting zagen we de vraag naar de oplevering van toegankelijke documenten stijgen.”
Toegankelijk ontwerpen
In eerste instantie focuste Opmeer zich met name op het toegankelijk maken van documenten. Jos: “Dat hebben we breder getrokken. We houden ons nu ook bezig met toegankelijke vormgeving. Daar hebben we ons volledig in gespecialiseerd. Toegankelijkheid in combinatie met vormgeving is een uitdaging. Je moet daar slim mee omgaan, zodat je je vormgeving kan behouden en tegelijkertijd toegankelijkheid kunt waarborgen. We weten hoe je je vormgeving kan behouden.” Opmeer focust zich met name op het ontwikkelen van toegankelijke documenten zoals factsheets, interactieve PDF’s en infographics. Voor andere specialismen werken ze samen met partners. Iwan In den Bosch, commercieel directeur bij Opmeer: “Wij eisen van onze partners dat zij kunnen voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Dat toetsen we ook altijd vooraf aan de samenwerking. Als wij een website moeten opleveren, zorgt Opmeer voor het design. Het daadwerkelijk bouwen hiervan besteden we dan uit aan onze partners. Daar zitten veel eisen aan waar je de juiste expertise voor nodig hebt.”
Certificaat om expertise aan te tonen
Als je de kennis en expertise in huis hebt om toegankelijke producten te leveren, wil je dat natuurlijk aan de buitenwereld laten weten. Daarom ging Opmeer in gesprek met DDAI-lid Stichting Accessibility. “Het is lastig om te bewijzen dat je producten op kunt leveren die voldoen aan de toegankelijkheidseisen”, zegt Iwan. “Een certificaat hiervoor is een graadmeter voor de buitenwereld. Je wilt laten zien wie je bent. Het is dan redelijk lastig om aan de buitenwereld te laten zien wat je kunt.”
Via Stichting Accessibility werd Opmeer gewezen op DDAI. En dus besloten ze zich aan te melden als lid. Na aanmelding vindt een accreditatieproces plaats. In dit proces moet een lid documenten aanleveren die getoetst worden. Jos: “Onze gedrevenheid op het gebied van toegankelijkheid was hierbij een speerpunt. We zijn al lang bezig met dit onderwerp, en mede daarom verliep de accreditatie snel.”
Bewustwording als focus
De erkenning is voor Opmeer erg belangrijk. Iwan: “Er wordt veel geroepen over toegankelijkheid, maar weinig mensen weten eigenlijk echt wat het inhoudt wanneer ze een uitvraag bij ons neerleggen.” Daarom besloot Opmeer een video te maken waarin zij uitleggen wat toegankelijkheid inhoudt. Jos: “Dit filmpje tonen we dan aan onze klanten. Dat doen we om hen bewust te maken van het belang. Er is een grote groep Nederlanders die een functiebeperking heeft en waarvoor digitale toegankelijkheid belangrijk is. Mede daarom hechten we zoveel waarde aan digitale toegankelijkheid. Iedereen heeft wel voorbeelden uit zijn of haar eigen omgeving. Het wordt dan vaak nog duidelijker hoe moeilijk een gebruikersinstructie met laag contrast te lezen is voor bijvoorbeeld slechtzienden. Mensen moeten dan echt het blaadje tegen het licht houden om het te kunnen lezen.”
De inhoud van toegankelijkheid
Sinds de invoering van het Tijdelijk Besluit wordt digitale toegankelijkheid een verplicht gesteld voor overheidsinstanties. Iwan: “Je merkt nu vaak dat inhoudelijke kennis ontbreekt. We ontvangen een aanvraag voor toegankelijke producten, maar als we de diepte ingaan, merk je dat veel organisaties niet weten wat het eigenlijk inhoudt.” Daarop vult Jos aan: “Bewustzijn bij de opdrachtgever is belangrijk. Als je een document goed toegankelijk wilt maken moeten er soms concessies gemaakt worden. Je wilt dat je doelgroep zo breed mogelijk is, en dat ook mensen met een beperking mee blijven doen. Wij kunnen helpen met het toegankelijk maken van jouw documenten, maar een opdrachtgever moet er ook achter staan en weten wat het inhoudt. Wij hebben daarin een adviserende rol.”