Maak kennis met Proud Nerds: jouw full-service digital agency. Met passie voor de online wereld bouwen deze enthousiaste ‘nerds’ dagelijks aan websites, webshops en maatwerk applicaties. Sinds een aantal maanden is Proud Nerds lid van DDAI. In dit interview spreken we met Caspar Kipp, Sales Manager bij Proud Nerds.
Hoe het allemaal begon
Laten we eerst beginnen met een stuk achtergrondinformatie over Proud Nerds. Deze ambitieuze organisatie is in 2018 ontstaan tijdens een fusie van vier bedrijven. Deze vier bedrijven waren allemaal actief in de zorg en overheid. Het doel van deze fusie was helder: een grote digital agency in het oosten van het land opzetten, waarbij de langetermijnrelatie en structureel resultaat centraal staat. Inmiddels is Proud Nerds uitgegroeid tot een bedrijf met ongeveer 75 ambitieuze ‘nerds’.
Kennis van digitale toegankelijkheid
Proud Nerds werkt voor verschillende gemeenten en zorginstellingen. Caspar: “Binnen dat domein moet je gewoon voldoen aan de eisen van de WCAG. We hebben bijvoorbeeld een opdrachtgever, Gemeente Tilburg, die inspeelt op digitale toegankelijkheid. Zij hebben dit onderwerp hoog op de agenda staan. Dat motiveert ons ook om daar kritisch naar te kijken. De kennis zet je vervolgens ook weer in bij andere projecten. Dat gaat verder dan alleen het overheidsdomein.
“Als zorgaanbieder moet je vanuit intrinsieke motivatie willen dat alle patiënten online hun informatie op kunnen halen.”
Caspar Kipp
Ook bij organisaties waar digitale toegankelijkheid misschien geen vereiste is, maar wel een belangrijke rol speelt, zorgen wij ervoor dat de toegankelijkheid op orde is. Denk bijvoorbeeld aan zorginstellingen. Als zorgaanbieder moet je vanuit intrinsieke motivatie willen dat echt alle patiënten online hun informatie op kunnen halen. Wij wijzen onze opdrachtgevers daar dus heel erg op en treden daarin op als adviespartner. Dat gaat verder dan onze eigen dienstverlening. We denken ook graag mee als het gaat om het schrijven van content en dergelijke.”
Een eigen UX lab
Digitale toegankelijkheid gaat voor Proud Nerds verder dan de regels van de WCAG-richtlijnen. Caspar: “We hebben een eigen UX Lab. Binnen dit lab toetsen we de gebruiksvriendelijkheid van prototyptes en bestaande applicaties met eindgebruikers. Op die manier achterhalen we waar er verbeteringen mogelijk zijn om het voor eindgebruikers makkelijk te maken.
“Een richtlijn is heel zwart-wit, maar dat wil niet per se zeggen dat de eindgebruiker dat als meerwaarde ziet. Dankzij het UX Lab kunnen we testen wat de eindgebruiker écht als beste ervaart.”
Caspar Kipp
Alle developers, designers en consultants binnen Proud Nerds zijn op de hoogte van de WCAG-richtlijnen, dus ook zonder ons UX Lab kunnen we daar aan voldoen. Het zit hem met name in het praktische. Een richtlijn is heel zwart-wit, maar dat wil niet per se zeggen dat de eindgebruiker dat als meerwaarde ziet. Dankzij het UX Lab kunnen we testen wat de eindgebruiker écht als beste ervaart.”
DDAI: een logische stap
“Digitale toegankelijkheid staat al heel lang bij ons op de agenda”, zegt Caspar. “We waren al vrij snel op de hoogte dat DDAI eraan zat te komen. Omdat wij digitale toegankelijkheid hoog in het vaandel hebben staan, vinden we dat we hierbij aangesloten moeten zijn. Dat was eigenlijk niet meer dan een logische optelsom.
“Juist bij het opzetten van webshops zie je dat de kennis die je opgedaan hebt bij gemeenten en zorginstellingen inzichten biedt voor commerciële organisaties.”
Caspar Kipp
Daarnaast bieden wij het waarmerk Drempelvrij aan onze klanten aan. Wij willen het belang van het keurmerk onderstrepen en actief bij opdrachtgevers onder de aandacht brengen. Ook als dit niet direct bij de aanvraag aangegeven wordt. Bij het opzetten van webshops heb je bijvoorbeeld niet te maken met de richtlijnen van de WCAG. Juist daar zie je dat de kennis over digitale toegankelijkheid, die je opgedaan hebt uit cases bij gemeenten en zorginstellingen, inzichten biedt voor commerciële organisaties.
Digitale toegankelijkheid helpt je echt om een betere website neer te zetten en zo een groter onderdeel van je doelgroep te betrekken. Dat moet je gewoon willen!”
Wil je ook een gebruiksvriendelijke website en meer mensen bereiken? In ons register vind je specialisten met verstand van digitale toegankelijkheid.