Maak kennis met RAADHUIS: een creatief full-service bureau. Vanuit Alkmaar ontwerpen en ontwikkelen ze websites, visuele identiteiten en campagnes. Dit wordt altijd gedaan op basis van strategische keuzes en met oog voor uniek design. Sinds september is Raadhuis lid van DDAI. In dit interview spreken we met Danny de Boer, digital director bij RAADHUIS.
RAADHUIS in het kort
RAADHUIS werd in 1974 opgericht. Vanuit Alkmaar wordt er hard gewerkt om mooie producten te maken. Over de jaren groeide RAADHUIS van een media-, naar reclame-, naar communicatie-, naar creatief bureau. Ze voeren vooral opdrachten uit voor organisaties in de publieke sector.

Digitale toegankelijkheid
Hoe RAADHUIS is begonnen met digitale toegankelijkheid? Danny vertelt: “We zijn een full-service bureau en we zijn er altijd al mee bezig geweest om onze uitingen (digitaal en print) zo toegankelijk mogelijk te maken voor alle doelgroepen. Met de komst van de WCAG richtlijnen kregen we echter concrete handvatten om dit ook goed te kunnen toetsen.
Tevens zagen we praktijkvoorbeelden in verschillende video’s en gebruikerstesten van mensen die moeite hadden met het gebruik van digitale middelen. Dit heeft het bewustzijn in het gehele team vergroot hoe ontzettend belangrijk (digitale) toegankelijkheid is.”
Creatief webdesign en digitale toegankelijkheid
Wat maakt RAADHUIS nou uniek? Danny: “We willen creatief webdesign hand in hand laten gaan met digitale toegankelijkheid. In eerste instantie dachten we dat de WCAG richtlijnen ons zouden beperken in onze creatieve mogelijkheden, maar het tegendeel bleek waar te zijn. Ons UX design werd eigenlijk alleen maar beter doordat we rekening hielden met de richtlijnen. Tof en creatief webdesign is nog steeds mogelijk en wordt eigenlijk alleen maar sterker doordat het ook nog eens digitaal toegankelijk is.”
We dachten dat de WCAG richtlijnen ons zou beperken in onze creatieve mogelijkheden, maar het tegendeel bleek waar te zijn.
Danny de Boer
RAADHUIS en DDAI
Sinds september is RAADHUIS lid van DDAI. Danny vertelt daarover: “We voelden ons soms wat eenzaam in het vertellen van het verhaal rondom digitale toegankelijkheid. Veel opdrachtgevers hadden er nog nooit van gehoord of zagen het belang er niet van in. Dat is langzaam aan het veranderen, maar het is fijn dat er een club is zoals de DDAI die echt op de bühne stapt om de kennis rondom digitale toegankelijkheid breder verspreid te krijgen.”
Tips voor anderen
Of Danny nog een tip heeft voor mensen die met digitale toegankelijkheid aan de slag willen? Zeker weten! Danny: “Kijk niet teveel naar de beperkingen die digitale toegankelijkheid met zich meebrengt, maar focus je je juist op de mogelijkheden om het gebruiksgemak van je digitale middel te vergroten.”
Wil je met je bedrijf ook een goed begin maken met digitale toegankelijkheid? Kijk dan bij het aanbod van toegankelijke aanbieders op onze website.