Door middel van korte interviews willen we Nederlandse ervaringsdeskundigen aan het woord laten. Zij nemen je graag mee in hun ervaringen met betrekking tot digitale toegankelijkheid. In dit interview spreken we met Stephanie Uylenbroek van Cipix.
Hoe ziet een normale werkdag voor jou eruit?
“Cipix is een internetbureau dat gevestigd is in het Groot Handelsgebouw in Rotterdam. Cipix ontwerpt, realiseert en beheert websites. Wij doen dit op basis van het Drupal content management systeem. Een werkdag bestaat voor mij uit alles behalve programmeren. Ik houdt me vooral bezig met projectadvies en kwaliteitsbewaking. Cipix is gericht op overheids- en non-profitorganisaties maar we hebben ook organisaties als Eindhoven Airport in onze portfolio. Deze klanten vinden naast kwaliteit ook toegankelijkheid en veiligheid belangrijk dus dat zijn ook zaken waar we ons dagelijks mee bezig houden. Als bedrijf werken nemen we informatiebeveiliging serieus omdat we namens onze klanten persoonsgegevens verwerken. Daarom hebben wij een ISO 27001 (informatiebeveiliging) certificaat behaald.”
Wat is het belang van digitale toegankelijkheid volgens jou?
“Naar schatting heeft een kwart van de Nederlanders een beperking. Je bent geneigd dan direct te denken aan blinden en slechtzienden maar ook mensen met een motorische storing of ouderen kunnen beperkingen ervaren bij het gebruiken van een website. Omdat meer en meer zaken alleen nog maar online kunnen worden afgehandeld is het essentieel dat toegankelijkheid meegenomen wordt in de plannen voor een nieuwe website. Als dit wordt nagelaten is er sprake van een groot (informatie)nadeel voor deze mensen.”
Waarom hechten jullie waarde aan digitale toegankelijkheid?
“Die waarde zit in verschillende lagen. In compliancy en kwaliteitsbewaking maar ook in commerciële overwegingen. In Nederland is in 2018 besloten dat de WCAG-richtlijnen verplicht worden voor (semi)overheidsinstellingen. Er is toen vastgesteld dat per september 2019 alle nieuwe overheidswebsites voor iedereen toegankelijk moet zijn. Vanaf september 2020 geldt dit ook voor bestaande overheidswebsites. Omdat we voor overheden werken was dit voor ons gewoon een eis.
Door bewust met toegankelijkheid bezig te zijn is de kwaliteit van onze website ook duidelijk omhoog gegaan. We denken nog kritischer na over de indeling, structuur en gebruiksvriendelijkheid en we schrijven nóg nettere code. Een website die op basis van de WCAG 2.1 richtlijnen is ontwikkeld is ook voor commerciële organisaties interessant omdat ze beter te indexeren zijn door zoekmachines. Dus ook vanuit commercieel oogpunt zal toegankelijkheid voor Cipix belangrijk blijven in de toekomst.”
Sinds wanneer zijn jullie aan de slag gegaan met digitale toegankelijkheid?
“De laatste vier jaar zijn we echt bewust bezig met digitale toegankelijkheid. De eerste officiële toetsing kwam wel wat later, maar binnen het bedrijf waren we er dus al wel langer mee bezig. Digitoegankelijk kwam al wel regelmatig naar voren bij projecten maar dat werd in de loop van de jaren meer en meer een harde eis.”
Waar letten jullie op wanneer jullie aan de slag gaan met digitale toegankelijkheid?
“Naast de voor de hand liggende design- en technische aspecten denken we mee over de in te zetten functionaliteiten en adviseren we content beheerders over het toegankelijk aanbieden van de content.”
Hoe zijn jullie terecht gekomen bij DDAI?
“Via één van onze opdrachtgevers. We waren wel al bekend met Stichting Drempelvrij maar werden via een accessibility document van een klant gewezen op DDAI. Omdat we serieus bezig zijn met digitoegankelijkheid zagen wij dit als een mooie kans om op een platform zichtbaar op te zijn.”
Waarom hebben jullie je aangemeld op DDAI?
“DDAI is een platform met autoriteit. Er zijn mooie bedrijven aan gekoppeld en wij vonden het belangrijk dat Cipix hier ook aan verbonden zou worden.”
Heb je nog tips die je mee wilt geven aan anderen met betrekking tot digitale toegankelijkheid?
“Kies voor een ervaren bureau als je aan de slag wilt met een toegankelijke website. Bij voorkeur natuurlijk een bureau dat geregistreerd staat. Toegankelijkheid is een ‘hot topic’ waar veel bureaus graag op inspelen. Dat merken we in de markt. Wat we echter ook merken is dat niet ieder bureau de toegankelijkheidsbelofte waar kan maken.”