Via de invulassistent op www.toegankelijkheidsverklaring.nl moeten overheidsorganisaties hun toegankelijkheidsverklaring invullen en publiceren. Binnen deze invulassistent zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd. Wij zetten de nieuwe functionaliteiten voor je op een rijtje.
Labels voor jouw toegankelijkheidsverklaring
Na het invullen en publiceren van jouw toegankelijkheidsverklaring heb je vanaf nu de mogelijkheid om een label te publiceren. Wanneer je hier op klikt, word je doorverwezen naar een pagina waar je een HTML-code kunt kopiëren en plakken in je eigen CMS. Dit label is een directe weergave van jouw toegankelijkheidsverklaring in het centrale register. Hiermee voldoe je dus aan artikel 4, waarbij gesteld wordt dat je op de eigen website een actuele verklaring moet publiceren. Voordeel is dat je de verklaring nu maar op één plek hoeft aan te passen.
Belangrijk: zorg ervoor dat je bij stap 4 van de invulassistent een link toevoegt naar een rapportage over onderzoek naar de conformiteit met WCAG 2.1.
Uitbreiding register
Het register is nu ook uitgebreid. Hier vind je nu een betere paginanavigatie, een zoekfunctie en extra kolommen, waarin onder andere inzichtelijk wordt gemaakt wanneer de toegankelijkheidsverklaring voor het laatst is bijgewerkt. Ook vind je binnenkort de kolom ’toezichthouder’ als extra functie. Daarbij wordt inzichtelijk gemaakt welke toezichthouder aan welke organisatie gekoppeld is.