Door het coronavirus hebben we onze normale manier van leven op veel vlakken om moeten gooien. Technologie is hierin belangrijker dan ooit geworden. School, sociaal contact en werk vindt nu grotendeels via Microsoft Teams, ZOOM of Google Meet plaats. En dus is het van belang dat iedereen kan participeren in deze digitale samenleving. Op 7 december informeerde Staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken) de Eerste en Tweede Kamer over de voortgang van digitale inclusie in 2020. Wij vatten de genomen stappen om digitale inclusie te bevorderen in 2020 voor je samen.
In 2020 heeft de overheid zich gefocust op de volgende vier hoofddoelen om digitale inclusie te bevorderen:
- Digitale diensten voor iedereen makkelijker maken
- Mensen helpen om met digitalisering om te gaan
- Uitleggen wat de gevolgen van digitalisering zijn
- Samenwerken met bedrijven en andere organisaties.
1 Digitale diensten voor iedereen makkelijker maken
In 2020 werd de groep Gebruiker Centraal opgericht. Dit is een groep medewerkers bij overheidsorganisaties die hulpmiddelen ontwikkelt en activiteiten organiseert om de online dienstverlening van de hele overheid te verbeteren. Daarnaast trainen zij medewerkers van de overheid. Daarnaast organiseert Gebruiker Centraal (online) bijeenkomsten om kennis over het verbeteren van dienstverlening uit te wisselen.
Daarnaast is het sinds 23 september 2020 voor overheidsorganisaties wettelijk verplicht gesteld om voor hun websites een actuele toegankelijkheidsverklaring te publiceren. Wanneer nog niet aan alle criteria voor toegankelijkheid is voldaan, dienen zij daarbij een plan voor verbetermaatregelen te publiceren. Vanaf juni 2021 moeten overheidsorganisaties ook voor hun apps een toegankelijkheidsverklaring publiceren. Er wordt met name focus gelegd op het verbeteren van digitale toegankelijkheid en de blijvende aandacht die daarvoor nodig is.
Om extra aandacht te vestigen op het begrijpelijk maken van teksten voor personen, is de Direct Duidelijk Brigade gestart. Dit is een landelijk netwerk dat ambtenaren hulp biedt met begrijpelijke en toegankelijke communicatie. Zo worden overheidszaken voor iedereen begrijpelijk geschreven.
Jaarlijks wordt er onderzoek gedaan naar de ervaringen met meest voorkomende contacten met de overheid. Op die manier weet de overheid te achterhalen waar de knelpunten in de communicatie en de toegankelijkheid hiervan liggen. Een aandachtspunt blijft dat 20% van de ondervraagde personen vindt dat digitalisering te snel gaat.
2 Mensen helpen om met digitalisering om te gaan
Ministeries van BZK, VWS, OCS en SZW werken samen in het actieprogramma Tel mee met Taal om de basisvaardigheden van mensen te verbeteren. Dit heeft onder andere betrekking op taal, rekenen en digitale vaardigheden.
Daarnaast is er, voor mensen die moeite hebben met (digitale) overheidsdienstverlening, het Informatiepunt Digitale Overheid opgericht. Zo krijgt deze doelgroep dichtbij huis persoonlijke hulp bij hun vraagstukken.
Om iedereen mee te kunnen laten doen in de samenleving wordt er uitgebreid geëxperimenteerd om te onderzoeken wat nodig is om mensen succesvol te ondersteunen. Samen met burgers wordt gekeken wat wel en niet werkt. Dit wordt onderzocht aan de hand van proeftuinen. Afgelopen jaar zijn er drie proeftuinen opgestart. In de proeftuinen kan het onderzoek door samenwerking met burgers onmiddellijk worden bijgestuurd, waardoor het bruikbare informatie oplevert die concreet toepasbaar is in het dagelijkse leven. In 2021 worden de opgehaalde resultaten verwerkt in beleidsinstrumenten.
3 Uitleggen wat de gevolgen van digitalisering zijn
In oktober lanceerde de overheid de klik en Tik module Veilig Online. Door middel van deze methode helpt de overheid mensen die minder digitaal vaardig zijn om de eerstes online stappen op een veilige manier te zetten. Dit draagt bij aan digitaal bewustzijn.
4 Samenwerken met bedrijven en andere organisaties
De Alliantie Digitaal Samenleven is een publiek-privaat samenwerkingsverband. Vanuit dit samenwerkingsverband werkt de overheid dit jaar samen met tientallen publieke, private en maatschappelijke partners aan een inclusieve digitale samenleving voor iedereen.
Om iedereen ook in de COVID-19 periode digitaal mee te laten doen is de actie #allemaaldigitaal opgestart. Met deze actie worden gebruikte laptops en tablets bij bedrijven, maatschappelijke organisaties en de (Rijks)overheid ingezameld en geschikt gemaakt voor hergebruik. Deze herbruikte apparaten worden vervolgens beschikbaar gesteld aan mensen die zelf niet in staat zijn om een apparaat aan te schaffen.
In het rapport op Rijksoverheid.nl lees je over de genomen stappen van de overheid op het gebied van digitale inclusie.