Mediabureau MEO is onlangs aangesloten als toegankelijke aanbieder bij DDAI. We spreken projectmanager Ilona Bobeldijk en accountmanager Max van der Burght voor een nadere kennismaking met deze onderneming met een maatschappelijke missie.
Wie zijn MEO?
MEO staat voor media en ondersteuning. Het bedrijf levert media- en ondersteuningsdiensten, zoals webdesign, grafische vormgeving, online marketing, back-office diensten en een klantcontactcentrum. Dit doen zij vooral aan organisaties met een ideële doelstelling. Het doel van MEO is een voorbeeldfunctie te vervullen voor andere mediabureaus, in die zin dat je ook met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt het verschil kunt maken. Ongeveer de helft van de betaalde werknemers bestaat uit die doelgroep.
Digitale toegankelijkheid bij MEO
De medewerkers van MEO kwamen een paar jaar geleden voor het eerst in aanraking met het begrip digitale toegankelijkheid door een vraag van één van hun klanten: Ieder(in). Het onderwerp sprak hen meteen aan, waardoor een aantal collega’s zich erin gingen verdiepen. Al snel kwamen ze gezamenlijk tot de conclusie dat dit een belangrijk onderwerp is dat veel meer aandacht verdient.
“Digitale toegankelijkheid past natuurlijk ook goed bij onze kernwaarden.”
Max van der Burght
Sindsdien heeft het onderwerp de medewerkers van MEO niet meer losgelaten en passen ze het steeds vaker toe bij de projecten die ze uitvoeren, gevraagd en ongevraagd. Ilona vervolgt met te zeggen dat op deze manier digitale toegankelijkheid inmiddels aardig zijn weg heeft gevonden binnen MEO.
Steeds vaker krijgen ze ook vragen over de toegankelijkheid van offline media, zoals pdf’s en magazines en dat vinden ze een goede ontwikkeling, waar ze graag bij helpen.
De medewerkers van MEO zijn gespecialiseerd in het toepassen van de toegankelijkheidsrichtlijnen op websites en pdf’s. Ze voeren geen audits uit en bieden geen consultancy aan. Wel adviseren ze hun klanten actief over het toepassen van de eisen en nemen ze het al mee in bijna ieder offertetraject. Vooral, maar niet alleen, aan overheidsorganisaties die wettelijk verplicht zijn om toegankelijke content te bieden.
Het belang van digitale toegankelijkheid
Zowel Ilona als Max bevestigen in ons gesprek dat in de digitale wereld eigenlijk geen drempels mogen zijn. Het is belangrijk dat iedereen de informatie op internet tot zich kan nemen.
“Als we weten hoe we informatie toegankelijk kunnen maken, waarom zouden we mensen dan uitsluiten?”
Ilona Bobeldijk
Max vult aan door te benoemen dat digitale toegankelijkheid ook innovatie in de hand werkt en niet alleen voor de mensen met een mogelijke functiebeperking. Als we alles uiteindelijk leesbaar kunnen maken voor computers, dan zou het kunnen zijn dat we daar in de toekomst dingen mee kunnen die we nu nog niet voor mogelijk houden. Denk bijvoorbeeld aan kunstmatige intelligentie. We beperken computers nu heel erg in wat ze met ons kunnen meelezen. Zeker onderzoek zou heel erg versterkt kunnen worden als je alle teksten voor computers te interpreteren maakt.
“Je website wordt er sneller van, voor een groter publiek bereikbaar, toekomstbestendiger.”
Max van der Burght
Hoe MEO de kennis over toegankelijkheid op peil houdt
Ilona en Max benadrukken dat het van belang is om de kennis over digitale toegankelijkheid goed te borgen binnen de organisatie. De richtlijnen blijven zich ontwikkelen, dus zij zorgen ervoor dat ze hiervan op de hoogte blijven en dat ze de kennis onderling met elkaar delen.
Ze volgen ook diverse trainingen van gecertificeerde opleidingsbureaus en hebben veelvuldig contact met partners om de kennis op een nog hoger niveau te tillen. Zo hebben ze eens een vragenuurtje met een consultant Cardan Technobility gedaan. Ook laten ze steeds meer sites door een extern bureau testen op toegankelijkheid en daar leren ze altijd weer meer van.
MEO en DDAI
Max en Ilona kennen DDAI via het Waarmerk drempelvrij.nl. Een aantal gemaakte websites, waaronder die van Ieder(in), hebben dit waarmerk ontvangen. Hiermee kan ook MEO aantonen dat ze digitaal toegankelijke websites kunnen maken. Hier zijn ze trots op en daarom sluiten ze zich graag aan bij een initiatief als DDAI.
Tips voor wie met toegankelijkheid aan de slag wil
Tot slot hebben Ilona en Max nog wel wat tips voor organisaties die aan de slag willen met digitale toegankelijkheid. Realiseer je vooral dat dat dit niet duur of ingewikkeld hoeft te zijn.
“Iets digitaal toegankelijk maken hoeft niet altijd duur te zijn. Of ingewikkeld.”
Ilona en Max
Soms is het wel beter om, voor de systemen waarmee je werkt, de gemakkelijke keuzes te maken. De ontwikkelingen gaan zó snel, dat het voor kleine ontwikkelaars niet altijd haalbaar is om die bij te houden. Dan kun je beter kiezen voor de systemen waar de meeste ontwikkelaars achter zitten, zoals Microsoft en WordPress.
Toegankelijke aanbieders
Wil je met je bedrijf ook een goed begin maken met digitale toegankelijkheid? Kijk dan bij het aanbod van toegankelijke aanbieders op onze website.