Het nieuwe jaar staat weer voor de deur. Dit is dan ook de periode waarin de consument nog even snel wat veranderingen wil doorvoeren in de zorgverzekering. Consumenten oriënteren zich online op nieuwe zorgverzekeraars en zoeken naar informatie. Wil je je basisverzekering, aanvullende verzekering, tandartsverzekering of eigen risico aanpassen? Tegenwoordig kun je dit steeds vaker online aanpassen of regelen. Zo worden aanvraagprocedures online gedaan en worden schades ook via websites of apps ingediend bij de desbetreffende zorgverzekeraar. Het is daarom dan ook van groot belang dat Nederlandse zorgverzekeraars aan de slag gaan met digitale toegankelijkheid.
Verschillende partijen hebben onderzoek gedaan naar de digitale toegankelijkheid van Nederlandse zorgverzekeraars. Iedereen wil graag bij blijven in de huidige digitale maatschappij, maar helaas ervaren veel consumenten drempels. Het blijkt dan ook dat er nog veel te winnen valt op het gebied van gebruikerservaring en toegankelijkheid.
Veel voorkomende problemen op de zorgverzekeraars websites zijn:
- Onduidelijke knoppen (zonder beschrijving)
- Onoverzichtelijk vormgegeven website
- Geen ondertitels bij video’s
- Felle kleuren zonder contrast
- Informatie verstopt in (ontoegankelijke) PDF-documenten
- Geen bediening mogelijk met gebruik van alleen het toetsenbord
Ook uit het onderzoek van Stuurlui blijkt dat maar weinig websites van zorgverzekeraar aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) voldoen. Daarnaast heeft ook maar één zorgverzekeraar de toegankelijkheidsverklaring op de website gepubliceerd. Let erop dat je ook als zorgverzekeraar of zorgkantoor te maken hebt met wetgeving. Hoewel het Tijdelijk Besluit Digitale Toegankelijkheid alleen gericht is op overheden, is er ook de Wet gelijke behandeling handicap of chronische ziekte (Wgbh/cz). Deze bepaalt dat mensen met een beperking of chronische ziekte ook gebruik moeten kunnen maken van de (online) diensten.
Vaak is er sprake van onwetendheid en niet zo zeer van onwilligheid. In de digitaliserende maatschappij waarin wij leven, zien verzekeraars gelukkig ook steeds meer de urgentie in van digitale toegankelijkheid. Zo beginnen verschillende Nederlandse zorgverzekeraars zich te verdiepen in digitale toegankelijkheid. Zorgverzekeraar OHRA nodigde onlangs een blind persoon uit om zo medewerkers te laten ervaren hoe iemand met een visuele beperking online een verzekering af kan sluiten. Hieruit kwamen verbeterpunten om mee aan de slag te gaan. Mede door dit initiatief is OHRA door het Verbond van Verzekeraars benoemd tot Koploper Toegankelijkheid 2020.
Zet als zorgverzekeraar de eerste stap om digitaal toegankelijk te worden! Hulp nodig bij het toegankelijk maken van jouw website? In het DDAI-register vind je aangesloten partijen die jou ondersteunen bij het toegankelijk maken van jouw diensten.
Bron: Verzekeraars.nl